دکتر بهاره اربابی » بیماری های زنان » روش جدید درمان آندومتریوز چیست؟

1 / 5. 1

آندومتریوز را بیشتر بشناسید

روش جدید درمان آندومتریوز چیست؟

آندومتریوز هنگامی اتفاق می افتد که بافتی مشابه پوشش رحم (رحم) در خارج از رحم رشد کند. ممکن است بیش از 11٪ از زنان آمریکایی بین 15 تا 44.1 را درگیر کند. این بیماری به ویژه در زنان 30 تا 40 ساله رایج است و ممکن است بارداری را دشوارتر کند. چندین گزینه درمانی مختلف می تواند به مدیریت علائم و بهبود احتمال بارداری شما کمک کند.

آندومتریوز چیست؟

آندومتریوز، که گاهی اوقات “آندو” نامیده می شود، یک مشکل بهداشتی رایج در زنان است. نام خود را از کلمه آندومتر، بافتی که به طور معمول رحم یا رحم را می پوشاند، گرفته است. آندومتریوز هنگامی اتفاق می افتد که بافتی مانند پوشش داخلی رحم در خارج از رحم و در سایر قسمت های بدن که متعلق به آن نیست رشد کند.

اغلب، آندومتریوز در نواحی زیر مشاهده می شود:

• تخمدان
  • لوله های فالوپ
  • بافتهایی که رحم را در جای خود نگه می دارند
  • سطح بیرونی رحم

بهتر است بدانید آندومتریوز یک مشکل بهداشتی رایج در زنان است. محققان فکر می کنند حداقل 11٪ از زنان یا بیش از 6 میلیون زن در ایالات متحده مبتلا به آندومتریوز هستند.

همه چیز درمورد آندومتریوز
در مورد آندومتریوز بیشتر بدانید

علائم آندومتریوز چیست؟

علائم آندومتریوز می تواند شامل موارد زیر باشد:

• درد این شایع ترین علامت است. زنان مبتلا به آندومتریوز ممکن است انواع مختلفی از درد را داشته باشند. این شامل:
  • گرفتگی های قاعدگی بسیار دردناک. درد ممکن است با گذشت زمان بدتر شود.
  • درد مزمن (طولانی مدت) در ناحیه کمر و لگن
  • درد در حین یا بعد از رابطه جنسی. این معمولاً به عنوان یک درد “عمیق” توصیف می شود و با دردی که هنگام ورود نفوذ در واژن احساس می شود متفاوت است.
  • درد روده
  • حرکات روده ای دردناک یا درد هنگام ادرار در دوره های قاعدگی. در موارد نادر نیز ممکن است در مدفوع یا ادرار خود خون پیدا کنید.
  • خونریزی یا لکه بینی بین دوره های قاعدگی این می تواند توسط چیزی غیر از آندومتریوز ایجاد شود. اگر اغلب اتفاق می افتد ، باید به پزشک خود مراجعه کنید.
  • ناباروری، یا عدم توانایی باردار شدن.
  • مشکلات معده (گوارشی). این موارد شامل اسهال، یبوست، نفخ یا حالت تهوع، به ویژه در دوره های قاعدگی است.

چرا آندومتریوز باعث درد و مشکلات سلامتی می شود؟

رشد اندومتریوز خوش خیم است (سرطانی نیست). اما هنوز هم می توانند مشکلاتی ایجاد کنند.

آندومتریوز هنگامی اتفاق می افتد که بافتی شبیه به پوشش داخلی رحم یا رحم شما در خارج از رحم یا رحم جایی که متعلق به آن نیست رشد کند. رشد اندومتریوز ممکن است به همان روشی باشد که پوشش داخلی رحم شما هر ماه در دوره قاعدگی انجام می دهد. این می تواند باعث تورم و درد شود زیرا بافت در منطقه ای رشد کرده و خونریزی می کند که به راحتی نمی تواند از بدن خارج شود.

چرا باید تست پاپ اسمیر انجام دهیم؟

این رشد همچنین ممکن است ادامه یابد و مشکلاتی ایجاد کند ، مانند:

در صورت پوشاندن یا رشد تخمدان ها، لوله های رحمی را مسدود کنید. خون گیر افتاده در تخمدان ها می تواند کیست ایجاد کند.

التهاب (تورم)

ایجاد بافت اسکار و چسبندگی (نوعی بافت که می تواند اعضای شما را به هم متصل کند). این بافت اسکار ممکن است باعث درد لگن شود و بارداری را برای شما سخت کند.

چه کسانی به آندومتریوز مبتلا می شوند؟

آندومتریوز در هر دختر یا زنی که دوره قاعدگی دارد ممکن است اتفاق بیفتد، اما این بیماری در خانم های 30 تا 40 ساله بیشتر دیده می شود.

اگر مبتلا به آندومتریوز باشید احتمالاً بیشتر است:

• هرگز بچه دار نشده اید
  • دوره های قاعدگی که بیش از هفت روز طول می کشد
  • دوره های قاعدگی کوتاه (27 روز یا کمتر)
  • یکی از اعضای خانواده (مادر، عمه، خواهر) مبتلا به آندومتریوز
  • یک مشکل سلامتی که جریان طبیعی خون قاعدگی را از بدن در طول دوره قاعدگی شما مسدود می کند.

چه عواملی باعث آندومتریوز می شود؟

هیچ کس به طور قطعی نمی داند که چه عواملی باعث این بیماری می شود. محققان در حال بررسی علل احتمالی هستند:

مشکلات مربوط به جریان قاعدگی جریان قاعدگی محتمل ترین علت آندومتریوز است. مقداری از بافت ریخته شده در طول دوره از طریق لوله رحمی به مناطق دیگر بدن مانند لگن می ریزد.

عوامل ژنتیکی از آنجا که آندومتریوز در خانواده ها وجود دارد، ممکن است از ژن ها به ارث برسد.

مشکلات سیستم ایمنی بدن یک سیستم ایمنی معیوب ممکن است قادر به یافتن و از بین بردن بافت آندومتر در خارج از رحم نباشد. اختلالات سیستم ایمنی و سرطان های خاص در زنان مبتلا به آندومتریوز بیشتر دیده می شود.

هورمون ها به نظر می رسد هورمون استروژن آندومتریوز را تقویت می کند. تحقیقات در حال بررسی این است که آیا آندومتریوز مشکلی در سیستم هورمون های بدن دارد.

عمل جراحی

در حین جراحی در ناحیه شکم، مانند سزارین (جراحی سزارین) یا برداشتن رحم، می توان بافت آندومتر را به اشتباه برداشت و جابجا کرد. به عنوان مثال، بافت آندومتر در اسکارهای شکمی پیدا شده است.

پیشگیری از آندومتریوز

شما نمی توانید از آندومتریوز جلوگیری کنید. اما می توانید با کاهش سطح هورمون استروژن در بدن، احتمال ابتلا به آن را کاهش دهید. استروژن به ضخیم شدن پوشش رحم در طول چرخه قاعدگی کمک می کند.

برای پایین نگه داشتن سطح استروژن در بدن، می توانید:

با پزشک خود در مورد روش های کنترل بارداری هورمونی، مانند قرص، وصله یا حلقه هایی با دوزهای پایین تر استروژن صحبت کنید.

به طور منظم ورزش کنید (بیش از 4 ساعت در هفته) همچنین به شما کمک می کند درصد کمی از چربی بدن را حفظ کنید. ورزش منظم و مقدار کمتری از چربی بدن به کاهش میزان استروژن در بدن کمک می کند.

فیبروم رحم چگونه از بین میرود؟

از مصرف زیاد الکل خودداری کنید. الکل سطح استروژن را افزایش می دهد.

بیش از یک نوشیدنی در روز برای زنانی که مصرف الکل را انتخاب می کنند توصیه نمی شود.

از مصرف زیاد نوشیدنی های همراه با کافئین خودداری کنید. مطالعات نشان می دهد که نوشیدن بیش از یک نوشیدنی کافئین دار در روز، به ویژه نوشابه های گازدار و چای سبز، می تواند سطح استروژن را افزایش دهد.

چگونه آندومتریوز تشخیص داده می شود؟

اگر علائم آندومتریوز دارید، با پزشک خود صحبت کنید. پزشک درمورد علائم شما با شما صحبت خواهد کرد و یک یا چند مورد زیر را انجام یا تجویز می کند تا بفهمد آندومتریوز دارید:

معاینه لگن

در طول معاینه لگن، پزشک احساس کیست های بزرگ یا جای زخم در پشت رحم شما می کند. مناطق کوچکتر آندومتریوز به سختی احساس می شوند.

تست تصویربرداری

پزشک شما ممکن است سونوگرافی برای بررسی کیست تخمدان از آندومتریوز انجام دهد. پزشک یا تکنسین ممکن است یک اسکنر ترکه ای به واژن شما وارد کند یا یک اسکنر را از طریق شکم شما حرکت دهد. در هر دو نوع آزمایش سونوگرافی از امواج صوتی برای تهیه عکس از اندام های تولید مثل استفاده می شود. تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) یکی دیگر از آزمایش های رایج تصویربرداری است که می تواند تصویری از داخل بدن شما ایجاد کند.

دارو. اگر پزشک در طول سونوگرافی علائم کیست تخمدان را پیدا نکرد ، ممکن است دارو تجویز کند:

کنترل هورمونی تولد می تواند به کاهش درد لگن در دوران قاعدگی شما کمک کند.

لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی نوعی جراحی است که پزشکان می توانند برای دیدن بافت آندومتریوز به داخل ناحیه لگن شما نگاه کنند. جراحی تنها راه اطمینان از آندومتریوز است. بعضی اوقات پزشکان می توانند آندومتریوز را فقط با دیدن رشد تشخیص دهند. در مواقع دیگر، آن ها باید نمونه کوچکی از بافت را گرفته و آن را زیر میکروسکوپ مطالعه کنند تا این موضوع را تأیید کنند.

تشخیص آندومتریوز
دانستنی های در مورد آندومتریوز

آندومتریوز چگونه درمان می شود؟

هیچ درمانی برای آندومتریوز وجود ندارد، اما درمان ها برای علائم و مشکلاتی که ایجاد می کند در دسترس هستند. با پزشک خود در مورد گزینه های درمانی خود صحبت کنید.

دارو درمانی

اگر نمی خواهید باردار شوید، کنترل بارداری هورمونی به طور کلی اولین مرحله در درمان است. این ممکن است شامل موارد زیر باشد:

چرخه طولانی (شما فقط چند قاعدگی در سال دارید) یا چرخه مداوم (بدون پریود هستید) کنترل بارداری. این نوع کنترل بارداری هورمونی در قرص یا تزریق وجود دارد و به جلوگیری از خونریزی و کاهش یا از بین بردن درد کمک می کند.

دستگاه داخل رحمی (IUD) برای کمک به کاهش درد و خونریزی. آی یو دی هورمونی تا 7 سال از بارداری محافظت می کند. اما آی یو دی هورمونی ممکن است به درد و خونریزی شما در اثر آندومتریوز برای مدت طولانی کمک نکند.

یائسگی زودرس در زنان

هورمون تراپی

فقط تا زمانی که انجام شود موثر است و برای زنانی که درد و علائم شدید ندارند بهترین روش است.

اگر می خواهید باردار شوید، پزشک ممکن است یک آگونیست آزاد کننده هورمون گنادوتروپین برای شما تجویز کند. این دارو از ایجاد مسئولیت تخمک گذاری، چرخه قاعدگی و رشد آندومتریوز در بدن به بدن جلوگیری می کند. این روش درمانی باعث یائسگی موقتی می شود، اما به کنترل رشد آندومتریوز نیز کمک می کند. با قطع مصرف دارو ، چرخه قاعدگی برمی گردد، اما ممکن است احتمال بارداری بیشتری داشته باشید.

عمل جراحی

جراحی معمولاً برای علائم شدید انتخاب می شود ، وقتی هورمون ها تسکین دهنده نباشند یا اگر مشکلات باروری دارید. در طول عمل ، جراح می تواند هر منطقه از آندومتریوز را پیدا کند و ممکن است تکه های آندومتریوز را از بین ببرد. بعد از جراحی، هورمون درمانی اغلب شروع می شود مگر این که بخواهید باردار شوید.

آیا آندومتریوز بعد از یائسگی از بین می رود؟

برای برخی از زنان، علائم دردناک آندومتریوز پس از یائسگی بهبود می یابد. با متوقف شدن بدن از ساخت هورمون استروژن، رشد به آرامی کاهش می یابد. با این حال، برخی از زنانی که از هورمون درمانی یائسگی استفاده می کنند ممکن است هنوز علائم آندومتریوز را داشته باشند.

اگر بعد از یائسگی علائم آندومتریوز دارید، در مورد گزینه های درمان با پزشک خود صحبت کنید.

در صورت آندومتریوز آیا می توانم باردار شوم؟

آره. بسیاری از زنان مبتلا به آندومتریوز باردار می شوند. اما ، ممکن است باردار شدن برای شما دشوارتر باشد. محققان فکر می کنند آندومتریوز ممکن است از هر دو زن مبتلا به ناباروری یکی را تحت تأثیر قرار دهد.

هیچ کس دقیقاً نمی داند که چگونه آندومتریوز ممکن است باعث ناباروری شود. برخی از دلایل احتمالی عبارتند از:

تکه های آندومتریوز لگن و اندام های تولید مثل را مسدود یا تغییر می دهند. این امر باعث می شود اسپرم نتواند تخمک را پیدا کند.

سیستم ایمنی بدن، که به طور معمول به دفاع از بدن در برابر بیماری کمک می کند، به جنین حمله می کند.

آندومتر (لایه پوشش رحم که در آن کاشت اتفاق می افتد) آنطور که باید رشد نمی کند.

اگر آندومتریوز دارید و در بارداری مشکل دارید ، با پزشک خود صحبت کنید. او می تواند درمان هایی مانند جراحی برای از بین بردن رشد آندومتر را توصیه کند

خلاصه مطلب

تحقیقات نشان می دهد بین آندومتریوز و سایر مشکلات بهداشتی در زنان و خانواده های آن ها ارتباط وجود دارد. برخی از این موارد عبارتند از:

آلرژی، آسم و حساسیت های شیمیایی

بیماری های خود ایمنی ، که در آن سیستم بدن که با بیماری مبارزه می کند در عوض به خود حمله می کند این می توانند شامل بیماری ام اس ، لوپوس و برخی از انواع کم کاری تیروئید باشند

سندرم خستگی مزمن و فیبرومیالژیا

سرطان های خاصی مانند تخمدان و سرطان پستان

دکتر بهاره اربابی جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی فارغ التحصیل رشته تخصصی زنان در سال 1391 از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عشق به حیات ‌و تولد به عنوان زیباترین اتفاق در زندگی هر زوج جوان انگیزه من برای انتخاب این رشته جذاب و البته سخت و پر استرس از سال ۱۳۹۴ عضو هیات علمی درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از سال ۱۳۹۱ در استان اصفهان مشغول به فعالیت در مطب شخصی و بیمارستان‌های مختلف هستم. – رتبه برتر بورد تخصصی کشوری در سال ۱۳۹۱ و‌ به عنایت به این موضوع عضو هیات علمی درمانی بیمارستان آموزشی شهید بهشتی – دارای مدارک وگواهی نامه های گوناگون شرکت در سمینارها و کارگاههای زیبایی و زنان و مامایی کشوری