دکتر بهاره اربابی » بارداری و زایمان » اطلاعاتی جامع در رابطه با زگیل تناسلی
زگیل-تناسلی

اطلاعاتی جامع در رابطه با زگیل تناسلی

زگیل تناسلی معمولا در ناحیه تناسلی ایجاد می شود که توسط ویروسی به نام ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) به وجود می آید. انواع مختلفی از HPV وجود دارد. انواع 6 و 11 انواعی هستند که معمولاً باعث زگیل تناسلی می شوند. HPVتناسلی شایع ترین بیماری مقاربتی در سراسر جهان است. بیشترین میزان عفونت HPV در گروه سنی 18 تا 28 سال رخ می دهد. اکثر عفونت های HPV هیچ علامتی ندارند و عفونت ها معمولاً خود به خود برطرف می شوند. زگیل تناسلی شبیه زگیل هایی است که معمولا در سایر قسمت های بدن به وجود می آید. آنها معمولاً بدون درد هستند. زگیل ها گاهی اوقات بدون درمان خود به خود از بین می روند اما می توانند ماه ها یا حتی سال ها باقی بمانند.

اگر زگیل تناسلی دارید، توصیه می شود حتما آزمایش های معمول برای همه عفونت های مقاربتی (STIs)، از جمله کلامیدیا، سوزاک، سفلیس و HIV انجام شود. برخی از انواع HPV وجود دارد که ممکن است منجر به سرطان شود، به ویژه سرطان مقعد، گلو و آلت تناسلی در مردان و سرطان دهانه رحم در زنان.

ویروس پاپیلوم انسانی

بیش از 100 نوع ویروس HPV وجود دارد و بیش از 40 نوع آن آلت تناسلی را آلوده می کند. این ویروس ها بسیار مسری هستند. انواع 6 و 11 آن باعث ایجاد زگیل های تناسلی می شود.

انواع دیگر HPV خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم، مقعد و حلق را در افراد افزایش می دهد. برخی دیگر باعث ایجاد زگیل در دست و پا می شوند. بسیاری از افراد آلوده به HPV هیچ علامتی ندارند اما همچنان می توانند عفونت را به دیگران منتقل کنند.

هیچ درمانی برای ویروس وجود ندارد ، اما عفونت می تواند خود به خود از بین برود. اکثر افراد در طول زندگی خود به HPV آلوده می شوند.

نمای-شماتیک-زگیل-تناسلی-

راه های انتقال ویروس HPV

• HPV از طریق تماس پوست با پوست منتقل می شود. این کار صرفا نباید حتما رابطه جنسی (رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی) باشد
  • معمولاً افراد فعال جنسی ممکن است به ویروس HPV مبتلا شوند.
  • داشتن سیستم ایمنی بدن ضعیف
  • داشتن شرکای جنسی متعدد

ویروس HPV از چه روش هایی انتقال پیدا نمی کند:

• بغل کردن
  • بوسیدن
  • حوله های مشترک
  • سرویس های بهداشتی
  • استخرهای شنا
  • کارد و چنگال، لیوان و غیره

بارزترین علائم ویروس HPV

اکثر افراد مبتلا به HPV هیچ علامتی ندارند و نمی دانند که به این عفونت مبتلا شده اند. افرادی که به زگیل تناسلی مبتلا شده اند، اغلب توده های گوشتی یا برجستگی هایی روی پوست، در هر نقطه در ناحیه تناسلی یا مقعدی مشاهده می کنند که این توده ها ممکن است هفته ها تا ماه ها پس از تماس با ویروس ظاهر شوند.

زگیل های تناسلی زائده های کوچک، به رنگ گوشت، سفید مایل به خاکستری یا سفید مایل به صورتی دارند. ممکن است زگیل های زیادی داشته باشید یا فقط 1 زگیل داشته باشید. زگیل ها معمولاً به صورت برجستگی های نازک، انعطاف پذیر و با سفت روی پوست ظاهر می شوند که شبیه تکه های کوچک گل کلم هستند. با این حال، برخی از زگیل ها کاملاً کوچک و مسطح هستند و ممکن است به راحتی متوجه آنها نشوید.

نحوه تشخیص زگیل تناسلی

پزشک معمولا ناحیه تناسلی و زگیل را بررسی می کند. ممکن است پزشک مایعی را روی پوست قرار دهد تا مشاهده زگیل ها راحت تر شود. ممکن است از ابزاری به نام کولپوسکوپ برای بزرگنمایی ناحیه استفاده شود تا بتواند پوست و دهانه رحم را دقیق تر ببیند. ممکن است نمونه ای از بافت برای آزمایشات آزمایشگاهی گرفته شود تا به تشخیص کمک کند. غلب زگیل هایی که قابل مشاهده نیستند در هنگام انجام تست پاپ اسمیر توسط زنان تشخیص داده می شوند. گاهی اوقات ممکن است آزمایش HPV-DNA انجام شود تا مشخص شود آیا نوع HPV ایجاد کننده زگیل از انواع مرتبط با سرطان دهانه رحم است یا خیر.

محل رشد زگیل تناسلی در مردان و زنان

در زنان، زگیل ها می توانند در فرج (چین های پوست در اطراف دهانه واژن)، روی دهانه رحم، داخل واژن یا مجرای ادراری یا اطراف مقعد رشد کنند. در مردان، زگیل ها می توانند در نوک یا شافت یا سر آلت تناسلی و گاهی در کیسه بیضه، در مجرای ادرار (لوله ای که ادرار را از بدن خارج می کند) یا در اطراف مقعد رشد کنند. ممکن است علائم دیگری نداشته باشید یا ممکن است فقط موارد زیر را نیز داشته باشید:

• بوی بد، تحریک خفیف، سوزش، خارش یا درد در فرج یا واژن
  • درد هنگام مقاربت
  • افزایش ترشحات واژن
  • خونریزی (از آسیب به زگیل در هنگام رابطه جنسی)

هنگامی که زگیل تناسلی روی دهانه رحم یا واژن قرار دارد، ممکن است علائم قابل توجهی ایجاد نکند. با این حال، یک آزمایش پاپ اسمیر ممکن است تغییراتی را در سلول ها نشان دهد که نشان دهنده عفونت ویروسی است، یا متخصص زنان شما ممکن است آنها را در طول معاینه مشاهده کند.

آیا برای زگیل تناسلی واکسنی وجود دارد؟

در حال حاضر واکسن گارداسیل وجود دارد که از انواع ویروس HPV محافظت می کند (انواع 6 و 11 که باعث زگیل تناسلی می شوند و انواع 16 و 18 که باعث اکثر سرطان های مرتبط با HPV می شوند)

زگیل تناسلی در بارداری

اگر زگیل تناسلی دارید و قصد باردار شدن دارید، قبل از بارداری برای درمان زگیل اقدام کنید. برای جلوگیری از سرایت ویروس به نوزاد، لازم نیست سزارین انجام شود. به دلیل تغییرات در سیستم ایمنی بدن در دوران بارداری، ممکن است برای اولین بار در دوران بارداری زگیل ظاهر شود. در دوران بارداری، زگیل تناسلی را می توان با کرایوتراپی (انجماد) درمان کرد. داشتن زگیل تناسلی به ندرت نوزاد را تحت تأثیر قرار می دهد. زنان باردار مبتلا به زگیل باید اطمینان خاطر داشته باشند که خطر بسیار کمی برای نوزاد آنها وجود دارد. اگر زگیل تناسلی دارید و باردار هستید باید به پزشک خود اطلاع دهید. اگر پزشک شما فکر کند که زگیل ها آنقدر بزرگ هستند که زایمان طبیعی ممکن است باعث خونریزی بیش از حد شود، ممکن است نیاز به سزارین داشته باشید. به ندرت نوزاد پس از زایمان دچار زگیل می شود.

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به زگیل تناسلی هستند؟

افرادی که رابطه جنسی محافظت نشده یا شرکای جنسی متعدد دارند یا در سنین پایین تر شروع به رابطه جنسی می کنند. افراد بین 16 تا 25 سال و کسانی که به سایر عفونت های مقاربتی (STIs) آلوده هستند در معرض خطر بیشتری هستند. موارد شدید ممکن است در بیماران دارای نقص ایمنی مشاهده شود.

روش های درمان زگیل تناسلی

زگیل های تناسلی اغلب در نهایت خود به خود برطرف می شوند، اما برخی موارد نیاز به درمان دارند. گزینه های درمانی متعددی وجود دارد. درمان های موضعی که در خانه انجام می شوند و درمان های موضعی که در مطب پزشک صورت می گیرد هر دو به کاربردهای مکرر نیاز دارند. سایر گزینه های درمانی شامل فریز کردن، سوزاندن، لیزر درمانی یا جراحی زگیل است. گاهی زگیل ها پس از درمان برمی گردند و نیاز به درمان مجدد دارند. اما با انجام این روش های درمانی زگیل عفونت HPV از بین نمی رود. بیماران مبتلا به زگیل تناسلی نیز باید از نظر سایر بیماری های مقاربتی غربالگری شوند. درمان ممکن است چند هفته یا چند ماه طول بکشد تا اثر کند. گاهی زگیل ها پس از درمان عود می کنند.

درمان ها عبارتند از:

• گذاشتن دارو روی زگیل – کرم یا لوسیون که می توانید در منزل استفاده کنید.
  • انجماد زگیل با نیتروژن مایع (کرایوتراپی)
  • سوزاندن زگیل ها با استفاده از حلقه سیم و جریان الکتریکی (الکتروکوتری)
  • از بین بردن زگیل با لیزر
  • برداشتن زگیل با عمل جراحی – اگر زگیل ها شدید هستند و به درمان های دیگر پاسخ نمی دهند.

ممکن است برای بی حس کردن ناحیه قبل از برخی از این درمان ها به بی حسی موضعی نیاز داشته باشید.