دکتر بهاره اربابی » بیماری های زنان » فیبروم رحم چگونه از بین میرود؟

0 / 5. 0

فیبروئید رحمی

فیبروم رحم چگونه از بین میرود؟

فیبروم رحم نوعی تومور غیر سرطانی است که می تواند در رحم و روی آن رشد کند. همه فیبروم ها علائمی ایجاد نمی کنند، اما در صورت بروز این علائم می تواند شامل خونریزی قاعدگی شدید ، کمردرد ، تکرر ادرار و درد در حین رابطه جنسی باشد. فیبروم های کوچک معمولاً نیازی به درمان ندارند ، اما می توان فیبروم های بزرگ تر را با دارو یا جراحی درمان کرد.

فیبروم رحم چیست؟

فیبروئیدهای رحمی (که لایومیوم نیز نامیده می شود) رشدهایی است که از عضله و بافت همبند دیواره رحم ساخته شده است. این رشد ها معمولاً سرطانی (خوش خیم) نیستند. رحم شما یک ارگان وارونه گلابی شکل در لگن شما است. اندازه طبیعی رحم شما شبیه لیمو است. هم چنین رحم نامیده می شود و مکانی است که کودک در دوران بارداری رشد و نمو می کند.

فیبروم ها می توانند به صورت تک گره (یک رشد) یا به صورت خوشه رشد کنند. اندازه خوشه های فیبروئید می تواند از 1 میلی متر تا بیش از 20 سانتی متر (8 اینچ) قطر یا حتی بیشتر باشد. برای مقایسه می توانند به اندازه هندوانه بزرگ شوند. این رشد می تواند در دیواره رحم، در داخل حفره اصلی اندام یا حتی در سطح خارجی ایجاد شود. فیبروم ها می توانند از نظر اندازه، تعداد و محل در رحم و روی آن متفاوت باشند.

شما ممکن است علائم مختلفی را با فیبروم رحم تجربه کنید و این علائم همان علائمی نیست که زن دیگری که دچار فیبروم است را تجربه می کند. به دلیل چگونگی منحصر به فرد بودن فیبروم ها، برنامه درمانی شما به موارد خاص شما بستگی دارد.

فیبروم در واقع یک نوع رشد بسیار رایج در لگن شما است. تقریباً 40 تا 80 درصد زنان فیبروئید دارند. با این حال، بسیاری از زنان هیچ علائمی از طریق فیبروم خود تجربه نمی کنند، بنابراین متوجه نمی شوند که فیبروم دارند. این ممکن است هنگامی اتفاق بیفتد که فیبروم کوچک داشته باشید بدون علامت نامیده می شود زیرا باعث نمی شود چیز غیرمعمولی احساس کنید.

چه کسانی در معرض ابتلا به فیبروم رحم است؟

چندین عامل خطر وجود دارد که می تواند در احتمال ابتلا به فیبروم نقش داشته باشد. این می تواند شامل موارد زیر باشد:

• چاقی و وزن بدن بالاتر (اگر فرد بیش از 20٪ بیش از وزن بدن سالم باشد چاق در نظر گرفته می شود).
  • سابقه خانوادگی فیبروم
  • بچه دار نشدن
  • شروع زود هنگام قاعدگی (پریود شدن در سنین جوانی).
  • اواخر سن یائسگی.

آیا فیبروم سرطان است؟

بسیار کم اتفاق می افتد که یک فیبروم تغییراتی ایجاد کند که آن را به یک تومور سرطانی یا بدخیم تبدیل کند. در حقیقت، از هر 350 زن مبتلا به فیبروم یکی از آن ها دچار بد خیمی می شود. هیچ آزمایشی وجود ندارد که 100٪ در تشخیص سرطان های نادر مرتبط با فیبروم پیش بینی کند. با این حال افرادی که رشد سریع فیبروم رحم یا فیبروم هایی دارند که در دوران یائسگی رشد می کنند، باید بلافاصله ارزیابی شوند.

هرچه باید در مورد عفونت واژن بدانیم؟!

چه عواملی باعث ایجاد فیبروم رحم می شوند؟

علل فیبروئید مشخص نیست. بیشتر فیبروم ها در زنان در سن باروری اتفاق می افتند. به طور معمول در زنان جوانی که هنوز اولین قاعدگی نداشته اند دیده نمی شود.

علائم فیبروم رحم کدام اند؟

اکثر فیبروم ها هیچ علامتی ندارند و به غیر از مشاهده منظم توسط بهترین متخصص زنان و زایمان به درمان دیگری احتیاج ندارند. این ها به طور معمول فیبروم های کوچک هستند. وقتی علائمی را تجربه نمی کنید، به آن فیبروئید بدون علامت می گویند. فیبروم های بزرگتر می توانند علائم مختلفی از جمله:

• خونریزی بیش از حد یا دردناک در دوران قاعدگی (قاعدگی).
  • بین پریود خونریزی کنید.
  • احساس سیری در شکم/ نفخ شکم.
  • تکرر ادرار (این ممکن است هنگامی اتفاق بیفتد که فیبروم به مثانه شما فشار وارد کند).
  • درد در هنگام رابطه جنسی.
  • درد کمر.
  • یبوست.
  • ترشحات مزمن واژن
  • عدم امکان دفع ادرار یا تخلیه کامل مثانه.
  • افزایش اتساع شکم (بزرگ شدن)، باعث می شود شکم شما باردار به نظر برسد.

علائم فیبروم رحم معمولاً پس از یائسگی تثبیت یا از بین می رود زیرا سطح هورمون در بدن شما کاهش می یابد.

چگونه فیبروم رحم تشخیص داده می شود؟

در بسیاری از موارد اولین بار فیبروم در طی یک معاینه منظم با متخصص زنان شما کشف می شود. آن ها را می توان در طی معاینه لگن احساس کرد و می توان آن ها را در طی معاینه زنان یا در حین مراقبت های دوران بارداری مشاهده کرد. اغلب توضیحات شما در مورد خونریزی شدید و سایر علائم مرتبط ممکن است به پزشک هشدار دهد که فیبروم را به عنوان بخشی از تشخیص در نظر بگیرد. چندین آزمایش وجود دارد که می تواند برای تأیید فیبروم و تعیین اندازه و محل آن ها انجام شود. این آزمایشات می تواند شامل موارد زیر باشد:

سونوگرافی

این آزمایش تصویربرداری غیرتهاجمی تصویری از اندام های داخلی شما با امواج صوتی ایجاد می کند. بسته به اندازه رحم، سونوگرافی ممکن است از طریق راه واژینال یا از بین شکمی انجام شود.

تصویربرداری مغناطیسی MRI

آزمایش با استفاده امواج رادیویی تصاویر دقیقی از اندام های داخلی شما ایجاد می کند.

سی تی اسکن

با استفاده از تصاویر اشعه ایکس از چند زاویه تصویری دقیق از اندام های داخلی شما ایجاد می شود.

هیستروسکوپی

در حین هیستروسکوپی پزشک از دستگاهی به نام اسکوپس (یک لوله نازک و انعطاف پذیر که در انتهای آن دوربین دارد) برای بررسی فیبروم های داخل رحم شما استفاده خواهد کرد. محدوده از واژن و دهانه رحم عبور داده می شود و سپس به رحم شما منتقل می شود.

لاپاراسکوپی

در طی این آزمایش پزشک یک برش (برش) کوچک در شکم شما ایجاد می کند. یک لوله نازک و انعطاف پذیر که در انتهای آن دوربین قرار دارد قرار داده می شود تا اعضای داخلی شما را از نزدیک ببیند.

یائسگی زودرس در زنان

فیبروم رحم چگونه درمان می شود؟

درمان فیبروم رحم بسته به اندازه، تعداد و محل فیبروم و همچنین علائمی که ایجاد می کنند، می تواند متفاوت باشد. اگر هیچ علائمی از طریق فیبروم خود احساس نمی کنید ، ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید. فیبروم های کوچک را اغلب می توان تنها گذاشت. بعضی از خانم ها هرگز علائمی را تجربه نمی کنند یا مشکلی در ارتباط با فیبروم دارند. فیبروئیدهای شما به مرور کنترل می شود ، اما نیازی به اقدام فوری نیست. معاینات دوره ای لگن و سونوگرافی بسته به اندازه یا علائم فیبروم ممکن است توسط متخصصین این حوزه درمانی توصیه شود. اگر علائمی از فیبروم دارید از جمله کم خونی ناشی از خونریزی بیش از حد، درد متوسط ​​تا شدید، مشکلات ناباروری یا مجاری ادراری و روده مشکلات معمولاً برای کمک به درمان نیاز است. برنامه درمانی شما به عوامل مختلفی از جمله:

• تعداد فیبروم ها
  • اندازه فیبروم ها.
  • جایی که فیبروم های شما در آن قرار دارند.
  • چه علائمی در رابطه با فیبروم دارید تجربه می کنید.

همچنین بهترین گزینه درمانی برای شما به اهداف باروری آینده شما بستگی دارد. اگر می خواهید در آینده بچه دار شوید، برخی از گزینه های درمانی ممکن است برای شما گزینه نباشد. هنگام بحث در مورد گزینه های درمانی ، با متخصص حاذق در این زمینه در مورد افکار خود درباره باروری و اهداف خود در آینده صحبت کنید. گزینه های درمانی برای فیبروم رحم می تواند شامل موارد زیر باشد:

دارو درمانی

داروهای مسکن بدون نسخه:

این داروها می توان برای کنترل ناراحتی و درد ناشی از فیبروم استفاده کرد. داروهای OTC شامل استامینوفن و ایبوپروفن هستند.

مکمل های آهن:

اگر کم خونی ناشی از خونریزی بیش از حد دارید، ممکن است ارائه دهنده مکمل به شما پیشنهاد کند که از مکمل آهن نیز استفاده کنید.

کنترل بارداری:

از کنترل بارداری همچنین می تواند برای کمک به علائم فیبروم استفاده شود به خصوص خونریزی شدید در طی دوره های قاعدگی و گرفتگی های قاعدگی از کنترل بارداری می تواند برای کنترل خونریزی شدید قاعدگی استفاده شود. گزینه های مختلفی برای جلوگیری از بارداری وجود دارد که می توانید از جمله قرص های ضد بارداری خوراکی، جلوگیری از بارداری داخل رحمی، تزریقات و دستگاه های داخل رحمی از دستگاه آی یو دی استفاده کنید.

*مهم است که در مورد هر دارویی که مصرف می کنید با پزشک معالج خود صحبت کنید. همیشه قبل از شروع یک داروی جدید با ارائه دهنده خود مشورت کنید تا در مورد هر گونه عارضه احتمالی بحث کنید.

عمل جراحی

هنگام صحبت در مورد انواع مختلف جراحی برای برداشتن فیبروم، فاکتورهای مختلفی باید در نظر گرفته شود. اندازه، محل و تعداد فیبروم ها نه تنها می توانند بر نوع جراحی تأثیر بگذارند، بلکه خواسته های شما برای بارداری های آینده نیز می تواند عامل مهمی در تهیه یک برنامه درمانی باشد. برخی از گزینه های جراحی رحم را حفظ می کنند و به شما امکان می دهند در آینده باردار شوید، در حالی که گزینه های دیگر می توانند رحم را خراب یا از بین ببرند.

روش جدید درمان آندومتریوز چیست؟

میومکتومی

روشی است که به ارائه دهنده شما اجازه می دهد فیبروم ها را بدون آسیب رساندن به رحم از بین ببرد. میومکتومی انواع مختلفی دارد. نوع روشی که ممکن است برای شما بهتر باشد به محل قرارگیری فیبروم ها، اندازه آن ها و تعداد فیبروم ها بستگی دارد.

هیستروسکوپی

این روش با قرار دادن یک اسکوپ (ابزاری شبیه لوله باریک و انعطاف پذیر) از طریق واژن و دهانه رحم و داخل رحم انجام می شود. در طی این روش هیچ برشی ایجاد نمی شود. در طی مراحل، وی از دامنه استفاده می کنید تا فیبروئیدها را برش دهد. سپس درمانگر فیبروئیدها را از بین می برد.

لاپاراسکوپی

در این روش پزشک معالج از یک محدوده برای برداشتن فیبروم استفاده می کند. برخلاف هیستروسکوپی، این روش شامل قرار دادن چند برش کوچک در شکم شما است. بدین ترتیب دامنه وارد بدن شما می شود و وجود دارد.

آیا خطرات مربوط به درمان های فیبروم وجود دارد؟

هر درمانی می تواند خطرات داشته باشد. داروها می توانند عوارض جانبی داشته باشند و برخی از آن ها مناسب شما نیستند. قبل از شروع یک داروی جدید، در مورد همه داروهایی که ممکن است برای سایر شرایط پزشکی استفاده کنید و تاریخچه پزشکی کامل با درمانگر تان صحبت کنید. اگر بعد از شروع یک داروی جدید عوارض جانبی دارید.

هم چنین در درمان جراحی فیبروم همیشه خطراتی وجود دارد. هرگونه جراحی شما را در معرض خطر عفونت، خونریزی و هرگونه خطر ذاتی مرتبط با جراحی و بیهوشی قرار می دهد. یک خطر اضافی برای جراحی برداشتن فیبروم می تواند شامل بارداری های آینده باشد. برخی از گزینه های جراحی می توانند از بارداری در آینده جلوگیری کنند. میومکتومی روشی است که فقط فیبروئیدها را برطرف می کند و حاملگی های بعدی را امکان پذیر می کند. با این حال، زنانی که میومکتومی کرده اند ممکن است لازم باشد نوزادان آینده را از طریق سزارین تحویل دهند.

آیا می توان از بروز فیبروم جلوگیری کرد؟

به طور کلی، شما نمی توانید از فیبروم جلوگیری کنید.

با حفظ وزن مناسب بدن و انجام معاینات منظم لگن می توانید خطر خود را کاهش دهید. اگر فیبروم کوچک دارید، با کمک متخصص زنان و زایمان خود برنامه ای برای نظارت بر آن ها تهیه کنید.

آیا فیبروم به خودی خود از بین می رود؟

فیبروم ها در برخی از زنان پس از یائسگی می توانند کوچک شوند. این اتفاق می افتد به دلیل کاهش هورمون ها. هنگامی که فیبروم کوچک می شود، علائم شما از بین می رود. فیبروم های کوچک اگر علائمی ایجاد نکنند ممکن است نیازی به درمان نداشته باشند.

نتیجه گیری

فیبروم رحم یک بیماری شایع است که بسیاری از زنان در طول زندگی خود تجربه می کنند. در بعضی موارد، فیبروم کوچک است و به هیچ وجه علائمی ایجاد نمی کند. در مواقع دیگر، فیبروم می تواند علائم چالش برانگیزی ایجاد کند. در صورت بروز هر نوع ناراحتی یا درد با متخصص درمانی خود صحبت کنید. فیبروم ها قابل درمان هستند و اغلب علائم شما بهبود می یابد.

دکتر بهاره اربابی جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی فارغ التحصیل رشته تخصصی زنان در سال 1391 از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عشق به حیات ‌و تولد به عنوان زیباترین اتفاق در زندگی هر زوج جوان انگیزه من برای انتخاب این رشته جذاب و البته سخت و پر استرس از سال ۱۳۹۴ عضو هیات علمی درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از سال ۱۳۹۱ در استان اصفهان مشغول به فعالیت در مطب شخصی و بیمارستان‌های مختلف هستم. – رتبه برتر بورد تخصصی کشوری در سال ۱۳۹۱ و‌ به عنایت به این موضوع عضو هیات علمی درمانی بیمارستان آموزشی شهید بهشتی – دارای مدارک وگواهی نامه های گوناگون شرکت در سمینارها و کارگاههای زیبایی و زنان و مامایی کشوری