دکتر بهاره اربابی » بارداری و زایمان » واژینیسموس یا دخول دردناک چیست؟
واژینیسموس-

واژینیسموس یا دخول دردناک چیست؟

واژینیسموس همان سفتی واژن است که در نتیجه سفت شدن غیرارادی عضلات کف لگن رخ می دهد و موجب ناراحتی، سوزش، درد، مشکلات دخول یا حتی ناتوانی کامل در برقراری رابطه جنسی می شود. واژینیسموس همچنین به عنوان اختلال درد تناسلی لگنی یا اختلال نفوذ تناسلی لگنی (GPPD)، فعالیت بیش از حد یا هیپرتونیک کف لگن، میالژی کف لگن شناخته می شود و گاهی اوقات با ولوودینیا اشتباه گرفته می شود. داشتن واژینیسموس اولیه به این معنی است که شما از همان اولین تلاش جنسی خود واژینیسموس را تجربه کرده اید و شاید هرگز نتوانید از تامپون استفاده کنید یا معاینه واژینال یا پاپ اسمیر را در پزشک انجام دهید. داشتن واژینیسموس ثانویه به این معنی است که شما قبلاً می توانستید از مقاربت بدون درد لذت ببرید اما سپس واژینیسموس را در مراحل بعدی تجربه کرده اید، به عنوان مثال پس از عفونت، زایمان یا جراحی. تعداد دقیق زنان مبتلا به واژینیسموس بین 5 تا 17 درصد گزارش شده است.

چه چیزی باعث واژینیسموس می شود؟

• انواع بیماری ها (عفونت ها، بیماری های مقاربتی اندومتریوز، تومورهای تناسلی یا لگن، کیست ها، سرطان، ولوودینیا / وستیبولودینیا، بیماری التهابی لگن، لیکن پلان، لیکن اسکلروزیس، اگزما، پسوریازیس، پرولاپس واژن و غیره)
  • زایمان طبیعی یا سخت، سزارین، سقط جنین و غیره.
  • تغییرات مرتبط با یائسگی و تغییرات هورمونی، خشکی یا آتروفی واژن
  • ترومای لگن ناشی از جراحی لگن، معاینات سخت لگن، یا سایر آسیب های لگنی
  • تجاوز جنسی و آزار جنسی
  • عوارض جانبی برخی داروها که ممکن است باعث درد لگن شود
  • نمونه هایی از علل غیر فیزیکی
  • ترس از درد حین مقاربت
  • ترس از عدم بهبودی کامل جسمانی به دنبال آسیب ناحیه لگن
  • ترس از آسیب بافتی به عنوان مثال. “پاره شدن”
  • ترس از باردار شدن
  • نگرانی از بروز مجدد مشکل پزشکی لگن
  • منفی نگری نسبت به رابطه جنسی
  • احساس گناه
  • احساس گناه، آسیب های عاطفی یا سایر احساسات ناسالم جنسی
  • تجربیات ناخوشایند جنسی قبلی
  • اضطراب یا استرس
  • جدایی عاطفی، ترس از تعهد، بی اعتمادی، اضطراب از آسیب پذیر بودن، از دست دادن کنترل
  • حوادث آسیب زا سوء استفاده عاطفی/جنسی گذشته، شاهد خشونت یا آزار، خاطرات سرکوب شده
  • تجربیات دوران کودکی فرزندپروری بیش از حد، آموزه های مذهبی نامتعادل مانند “سکس بد است”، قرار گرفتن در معرض تصاویر جنسی تکان دهنده، آموزش جنسی ناکافی
  • بدون علت گاهی اوقات هیچ علت قابل شناسایی وجود ندارد.

درمان واژینیسموس چیست؟

واژینیسموس یک بیماری کاملا قابل درمان است. فیزیوتراپی عضلات کف لگن، با یک فیزیوتراپیست آموزش دیده، بیمار را از طریق مراحل مناسب برای غلبه بر واژینیسموس راهنمایی می کند. یک ارزیابی ذهنی و عینی کامل برای هدایت یک برنامه مدیریت فردی برای بیمار ضروری است. فیزیوتراپیست شما سوالاتی می پرسد، در مورد آناتومی بدن شما به شما آموزش می دهد و عضلات کف لگن شما را ارزیابی می کند. بخش اساسی بهبود واژینیسموس این است که بدانید عضلات کف لگن شما کجا هستند، چگونه آنها را تقویت کنید. این روش خانگی در غلبه بر واژینیسموس بسیار موثر است.

بعد از اینکه PFM خود را پیدا کردید و نسبت به آن آگاهی پیدا کردید، گام بعدی این است که به آنها آموزش دهید تا به پیش بینی رابطه جنسی یا استفاده از تامپون واکنش متفاوتی نشان دهند. این یک فرآیند یادگیری است که در آن مهارت ‌های لازم برای کنترل آگاهانه این گروه عضلانی را توسعه می‌ دهید و رفلکس شرطی را تغییر می ‌دهید تا دیگر سفتی غیرارادی رخ ندهد. هدف نهایی این است که کنترل ذهن و پاسخ بدن خود به دخول واژن را دوباره به دست آورید و به شما اجازه دهد از رابطه جنسی راحت لذت ببرید.

ماهیچه های کف لگن چگونه به درمان واژینیسموس کمک می کنند؟

عضلات کف لگن (PFM) نقش کلیدی در عملکرد سیستم تناسلی، دستگاه ادراری، روده‌ها و ثبات ستون فقرات زنان دارند. ماهیچه ها زن را قادر می سازند ادرار کند، رابطه جنسی داشته باشد، ارگاسم داشته باشد، اجابت مزاج کامل کند، نوزاد را به دنیا بیاورد و همچنین از ستون فقرات و لگن حمایت می کند. گروه مهمی از عضلات!

با واژینیسموس، ذهن و بدن یک حافظه عضلانی یا پاسخ شرطی در برابر دخول ایجاد کرده اند. بدن یاد گرفته است که در هنگام دخول، درد را انتظار یا پیش بینی کند. این اغلب یک الگوی ناخودآگاه است و با واژینیسموس، ممکن است حتی متوجه نباشید که این کار را انجام می دهید یا حتی نمی دانید که این اتفاق می افتد. اگرچه به عنوان یک مکانیسم دفاعی در برابر درد عمل می کند، سفت شدن مکرر PFM در نهایت باعث ایجاد درد می شود PFM بیش فعال ممکن است در هنگام دخول باعث سوزش یا درد شود و حتی ممکن است قسمت ورود واژن را کاملاً مسدود کند. همچنین ممکن است باعث درد بعد از رابطه جنسی، مشکل در استفاده از تامپون و یا تغییر در رفتار مثانه شود.

فیزیوتراپی چگونه می تواند به درمان واژینیسموس کمک کند؟

پیش‌ بینی درد، اضطراب ‌های عاطفی یا پیام‌ های جنسی ناسالم نیز می‌تواند به علائم واژینیسموس کمک کرده و آن‌ ها را تقویت کند. اغلب، اما نه همیشه، احساسات منفی زمینه ای از اضطراب مرتبط با دخول واژن وجود دارد. محرک های عاطفی که منجر به واژینیسموس یا ناشی از آن می شوند همیشه به آسانی آشکار نیستند و نیاز به کاوش دارند. مهم است که درمان مؤثر هر گونه محرک عاطفی را مورد توجه قرار دهد، بنابراین می توان از یک رابطه جنسی کاملاً بدون درد و لذت بخش پس از رفع لذت برد. اگر برای غلبه بر چنین محرک های احساسی به کمک نیاز دارید، لطفاً فیزیوتراپیست خود را در جریان بگذارید.