دکتر بهاره اربابی » ناباروری » آی یو دی چیست و چگونه از بارداری جلوگیری می کند؟
۵ دقیقه
آی یو دی رحمی

آی یو دی چیست و چگونه از بارداری جلوگیری می کند؟

آنچه می خوانید...

دستگاه داخل رحمی (IUD) نوعی روش پیشگیری از بارداری است. این دستگاه کوچکی است که برای جلوگیری از بارداری در داخل رحم شما قرار می گیرد. بیش از 99 درصد در پیشگیری از بارداری موثر است. بسته به نوع IUD به مدت سه، پنج یا 10 سال کار می کند.

پس از قرار دادن آن نیازی به انجام کاری ندارید. IUD برگشت پذیر است – می توانید انتخاب کنید که آن را در هر زمانی خارج کنید. پس از آن، می توانید باردار شوید. آی یو دی از شما در برابر عفونت های مقاربتی (STI) محافظت نمی کند. بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی استفاده از محافظ مانع مانند کاندوم با همه شرکای جنسی جدید است.

آی یو دی چیست؟

IUD یک روش پیشگیری از بارداری برگشت پذیر طولانی اثر یا “LARC” است. این دستگاه کوچکی است که در داخل رحم شما قرار می گیرد تا از بارداری جلوگیری کند. بسته به نوع IUD می تواند تا 10 سال کار کند. در صورت نیاز به راحتی زودتر برداشته می شود.

انواع آی یو دی

دو نوع آی یو دی وجود دارد: یکی با هورمون، دیگری بدون هورمون.

  • IUD مسی – حاوی مس است که نوعی فلز است و فاقد هورمون است.
  • IUD هورمونی – حاوی هورمون پروژسترون (Mirena یا Jaydess) است.

آی یو دی چگونه کار می کند؟

هورمون ها یا مس مانع رسیدن اسپرم به تخمک می شوند. گاهی اوقات، اسپرم به تخمک می رسد (لقاح) بنابراین IUD از چسبیدن تخمک به دیواره رحم جلوگیری می کند.

IUD برای پیشگیری از بارداری اورژانسی

IUD مسی همچنین می تواند به عنوان پیشگیری از بارداری اضطراری استفاده شود. می توان آن را تا 120 ساعت (پنج روز) پس از رابطه جنسی محافظت نشده یا در عرض پنج روز از اولین تاریخ تخمک گذاری مورد انتظار قرار داد.

اگر از آخرین دوره قاعدگی خود رابطه جنسی محافظت نشده داشته اید و می خواهید IUD استفاده کنید، با متخصص زنان خود تماس بگیرید.

IUD برای دوره های سنگین یا دردناک

IUD هورمونی (Mirena) می تواند به پریودهای سنگین یا دردناک کمک کند. اکثر افراد مبتلا به میرنا خونریزی خفیف دارند یا اصلا پریود نمی شوند. اگر می خواهید یک IUD هورمونی به شما کمک کند تا خونریزی خود را مدیریت کنید، پرستار یا پزشک ممکن است توصیه کند که خونریزی شدید قبل از قرار دادن IUD بررسی شود.

اگر پریودهای سنگین یا دردناکی دارید، نباید آی یو دی مسی بگیرید زیرا ممکن است باعث بدتر شدن آن شود.

مزایای IUD چیست؟

  • 99% در پیشگیری از بارداری موثر است. از هر 100 نفر تنها 1 نفر در سال باردار می شود.
  • اثر طولانی – بسته به نوع IUD بین سه تا 10 سال طول می کشد.
  • برگشت پذیر – می توانید انتخاب کنید که آن را در هر زمانی خارج کنید. پس از آن، می توانید باردار شوید.
  • لازم نیست هر روز به پیشگیری از بارداری فکر کنید.
  • تاثیری بر شیردهی ندارد.
  • مانع رابطه جنسی نمی شود.
  • آی یو دی مسی هیچ هورمونی ندارد.
  • IUD مسی همچنین می تواند به عنوان پیشگیری از بارداری اضطراری استفاده شود.
  • IUD هورمونی مقدار بسیار کمی هورمون دارد و اکثر افراد هیچ عارضه جانبی از آن ندارند.
  • Mirena (IUD با هورمون) می تواند به خونریزی و درد پریود کمک کند. اکثر افراد مبتلا به میرنا خونریزی خفیف دارند یا اصلا پریود نمی شوند.
  • مطالعات نشان می دهد که IUD باعث جوش، سردرد، درد سینه، حالت تهوع، تغییرات خلقی، کاهش میل جنسی یا افزایش وزن نمی شود. هیچ مدرکی دال بر خطر اضافی سرطان وجود ندارد.

چه کسی می تواند IUD را استفاده کند؟

اکثر افراد می توانند از IUD استفاده کنند، از جمله خانم های جوان و کسانی که بچه دار نشده اند.

آیا IUD در برابر STIS محافظت می کند؟

خیر. برای محافظت از خود در برابر عفونت های مقاربتی (STI) باید از کاندوم (و روان کننده) استفاده کنید. اگر احتمال ابتلا به بیماری مقاربتی وجود دارد، قبل از گذاشتن IUD معاینه شوید.

چگونه IUD را بگذارم؟

اگر مطمئن نیستید که آیا IUD برای شما مناسب است یا خیر، ممکن است بخواهید قبل از قرار دادن IUD برای صحبت در مورد گزینه های خود، یک قرار ملاقات با متخصص زنان خود مشخص کنید.

تا زمانی که باردار نباشید یا در خطر بارداری نباشید، هر زمانی که بخواهید می توانید IUD بگذارید.

چه زمان برای قرار دادن آی یو دی نامناسب است؟

  • در زمانی که پریود هستید یا فقط بعد از آن.
  • چهار هفته پس از تولد کودک.
  • در زمان سقط جنین جراحی.
  • به عنوان یک روش پیشگیری اضطراری از بارداری تا پنج روز پس از رابطه جنسی محافظت نشده (IUD مسی).
  • اگر عفونت دارید، باید قبل از گذاشتن IUD آن را درمان کنید.

معمولاً IUD را می توان در اولین قرار ملاقات با پزشک گذاشت، اما گاهی اوقات این امکان وجود ندارد. این می تواند به این دلیل باشد که:

  • ما نمی توانیم به طور منطقی مطمئن باشیم که شما باردار نیستید.
  • از زمان مصرف اورژانس پیشگیری از بارداری (ECP) پریود نشده اید.
  • خونریزی شدید دارید که باید بررسی شود.
  • قرار دادن IUD دشوار است.
دکتر بهاره اربابی

دکتر بهاره اربابی

دکتر بهاره اربابی، جراح و متخصص زنان و زایمان فارغ التحصیل رشته تخصصی زنان در سال 1391 از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می باشند. از سال ۱۳۹۴ عضو هیات علمی درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از سال ۱۳۹۱ در استان اصفهان مشغول به فعالیت در مطب شخصی و بیمارستان‌های مختلف رتبه برتر بورد تخصصی کشوری در سال ۱۳۹۱ و‌ به عنایت به این موضوع عضو هیات علمی درمانی بیمارستان آموزشی شهید بهشتی می باشند. دارای مدارک وگواهی نامه های گوناگون شرکت در سمینارها و کارگاههای زیبایی و زنان و مامایی کشوری هستند. جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی فارغ التحصیل رشته تخصصی زنان در سال 1391 از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عشق به حیات ‌و تولد به عنوان زیباترین اتفاق در زندگی هر زوج جوان انگیزه من برای انتخاب این رشته جذاب و البته سخت و پر استرس از سال ۱۳۹۴ عضو هیات علمی درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از سال ۱۳۹۱ در استان اصفهان مشغول به فعالیت در مطب شخصی و بیمارستان‌های مختلف هستم. – رتبه برتر بورد تخصصی کشوری در سال ۱۳۹۱ و‌ به عنایت به این موضوع عضو هیات علمی درمانی بیمارستان آموزشی شهید بهشتی – دارای مدارک وگواهی نامه های گوناگون شرکت در سمینارها و کارگاههای زیبایی و زنان و مامایی کشوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *