دکتر بهاره اربابی » بارداری و زایمان » علت بدبو شدن ادرار در بارداری
بو بد ادرار در بارداری

علت بدبو شدن ادرار در بارداری

بوی بد ادرار یکی از مشکلات شایع بارداری است. ادرار بدبو در دوران بارداری می تواند برای اکثر زنان ناراحت کننده و شرم آور باشد. ممکن است در سه ماهه اول بارداری یا حتی در مراحل بعدی بوی ادرار را مشاهده کنید. در حالی که برخی از موارد ممکن است به آسیب شناسی زمینه ای اشاره کنند، مهم است که به پزشک مراجعه کنید تا هرگونه عفونت یا سایر شرایطی که باعث بوی بد ادرار شما می شود را رد کنید. همچنین، انجام برخی اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از ادرار بدبو در دوران بارداری بسیار مهم است. این مقاله را بخوانید تا در مورد دلایل و راه حل های متعدد ادرار بدبو در دوران بارداری بیاموزید.

علت بدبو شدن ادرار در بارداری

علت بوی بد ادرار در بارداری چیست؟

دلایل زیادی برای بوی تند ادرار در دوران بارداری وجود دارد که مربوط به بارداری است. برخی از این موارد به توجه بهترین متخصص زنان و زایمان نیاز دارند. در اینجا چند علت رایج ادرار بدبو در دوران بارداری آورده شده است:

1. افزایش حس بویایی

در دوران بارداری، سطح هورمون شما در حال افزایش است و حتی یک تغییر ظریف در بوی ادرار برای شما قابل توجه خواهد بود. این افزایش حساسیت به بوها می تواند باعث شود که فکر کنید ادرار شما بوی قوی دارد.

2. کم آبی بدن

ادرار به طور کلی بوی کمی دارد، اما حاوی آمونیاک است که با آبی که می نوشید رقیق می شود. ننوشیدن آب کافی می تواند منجر به غلظت ادرار شود که می تواند بوی قوی از خود متصاعد کند. مصرف کمتر آب می تواند دلیل کم آبی بدن باشد که برای شما یا کودک مفید نیست.

3. عفونت ادراری

عفونت دستگاه ادراری یک عفونت شایع است که در دوران بارداری رخ می دهد و اغلب دلیل بوی بد ادرار است. UTI (عفونت دستگاه ادراری) همچنین باعث تب، کمردرد و درد در هنگام ادرار می شود.

4. عفونت واژن

عفونت واژن به نام واژینوز باکتریال (BV) می تواند باعث بدبو شدن ادرار شود و اغلب زمانی که ادرار با ترشحات واژن مخلوط می شود متوجه می شود. این بوی ماهی می تواند گاهی خجالت آور باشد، اما مهمتر از آن، BV می تواند شانس زایمان زودرس را افزایش دهد.

5. نشت ادرار

بافت‌های مثانه و مجرای ادرار در دوران بارداری کمی شل می‌شوند که باعث نشت غیرارادی ادرار می‌شود. این عارضه که به نام بی اختیاری ادرار نیز شناخته می شود، زمانی که می خندید یا عطسه می کنید در زمانی که ادرار را نگه می دارید تشدید می شود. ادرار با بوی قوی یکی از علائم اولیه بارداری است زیرا از سه ماهه اول بارداری شروع می شود.

6. رژیم غذایی

گنجاندن مواد غذایی مانند کلم بروکلی و مارچوبه در رژیم غذایی روزانه شما نیز می تواند دلیل بوی تند ادرار باشد. اگر ادرار بدبو دارید، به خوردن وعده‌های کوچک‌تر از این اقلام توجه کنید.

7. مصرف مکمل ها

به عنوان یک زن باردار، به شما توصیه می شود که مکمل هایی مصرف کنید که به بارداری شما کمک می کند. با این حال، مصرف مکمل ها می تواند باعث بوی ادرار شما شود. قبل از مصرف هر گونه مکمل با پزشک خود مشورت کنید. مکمل های غیر ضروری مصرف نکنید و رژیم غذایی خود را با غذاهای غنی از آهن، کلسیم و اسید فولیک غنی کنید.

بیشتر بدانید: مراقبت های دوران بارداری

نحوه درمان بوی ادرار در دوران بارداری

چند درمان ساده و آسان برای ادرار بدبو در دوران بارداری وجود دارد. آن ها هستند:

1. هیدراته بمانید

در دوران بارداری، نیاز بدن شما به آب افزایش می یابد. بنابراین، حفظ آب بدن در طول روز بسیار مهم است. مطمئناً تکرر ادرار را افزایش می دهد، اما نیاز بدن شما به آب را نیز برطرف می کند. ادرار شما را رقیق می کند، باکتری ها را از بین می برد و احتمال بوی بد را کاهش می دهد.

2. خود را تمیز نگه دارید

رعایت بهداشت فردی در ناحیه تناسلی به منظور کاهش بوی نامطبوع ادرار ضروری است. بقایای ادرار می‌تواند روی لباس‌ها و لباس‌های زیر شما بماند و باعث ایجاد بوی نامطبوع همراه با رشد باکتری شود. هنگام حمام کردن و هر بار که به دستشویی می روید، خود را کاملا تمیز کنید. استفاده از شستشوی متعادل با pH در چنین مواردی به شدت توصیه می شود.

3. درمان پزشکی

در مورد این وضعیت با پزشک خود صحبت کنید. بر اساس شدت، ممکن است یک درمان ضد باکتریایی یا داروهای غیر تراتوژنیک برای رفع بوی ادرار تجویز کنند. آنتی بیوتیک ها اغلب برای عفونت های ادراری تجویز می شوند.

4. تخلیه زود به زود ادرار

در دوران بارداری یا حتی در غیر این صورت، فرد نباید برای مدت طولانی ادرار خود را نگه دارد. به جای اینکه منتظر بمانید مثانه پر شود، باید هر زمان که احساس می‌کنید، ادرار کنید. این تضمین می کند که ادرار هرگز غلیظ نمی شود و در نتیجه احتمال داشتن بوی بد را کاهش می دهد.

5. چکاپ های منظم را انجام دهید

بررسی اینکه آیا ادرار بدبو با علائم دیگری همراه است یا خیر، مهم است. اگر بله، دلایل می تواند مشکلات مربوط به کلیه و مثانه یا بیماری ها و عفونت های مقاربتی باشد.

6. مصرف ویتامین C را افزایش دهید

با افزودن میوه ها و سبزیجات غنی از ویتامین C به رژیم غذایی خود، می توان از عفونت های دستگاه ادراری (UTI) جلوگیری کرد. میوه هایی مانند پرتقال، کیوی و گریپ فروت سرشار از ویتامین C هستند و می توانند به از بین بردن این بوی قوی کمک کنند.

اگرچه ادرار بدبو تهدید کننده زندگی نیست، باید به محض اینکه متوجه آن شدید مشکل را برطرف کنید. همچنین، مهم است که بررسی کنید که آیا علائم دیگری همراه با ادرار بدبو دارید، زیرا می تواند نشان دهنده مشکلات جدی دیگری باشد.

بیشتر بدانید: اختلالات فشار خون در بارداری

چه زمانی با دکتر تماس بگیریم؟

اگر هر یک از این علائم را علاوه بر بوی دفعی یا عجیب ادرار در بارداری تجربه کردید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

• خونریزی ادرار
  • ناراحتی در قسمت پایین کمر
  • کمر درد یا ناراحتی زیر دنده ها
  • احساس کلی ناخوشی
  • سستی غیر معمول
  • عدم اطمینان یا آشفتگی
  • تب یا لرز
  • کاهش دمای بدن

ادرار بوی بد می دهد اما عفونت ندارد دلیل آن چیست؟

حتی بدون بیماری، هیدراتاسیون ناکافی می تواند باعث ایجاد بوی بد یا بد بوی ادرار شود. بوی ادرار را می توان با داروهای خاص، وعده های غذایی و مکمل های ویتامین B6 ایجاد کرد. ادراری که بو می دهد نیز ممکن است نتیجه مشکلات کبدی و کلیوی باشد. در صورت لزوم، ممکن است برای هر گونه علائم همزمان به دنبال مراقبت پزشکی باشید.

درمان طبیعی بوی ادرار چیست؟

نوشیدن آب کافی یکی از بهترین راه ها برای از بین بردن بوی بد ادرار است. بوی ادرار را می توان با داروهای خاص، وعده های غذایی و مکمل های ویتامین B6 کاهش داد. ادراری که بو می دهد نیز ممکن است نتیجه مشکلات کبدی و کلیوی باشد.