دکتر بهاره اربابی » بیماری های زنان » افتادگی مثانه؛ علل، علائم و روش های درمان آن
افتادگی مثانه

افتادگی مثانه؛ علل، علائم و روش های درمان آن

وقتی عضلات و رباط‌های واژن ضعیف می‌شوند، اندام‌ها (از جمله مثانه، روده یا رحم) که از آنها حمایت می‌کنند ممکن است به جلو فشار بیاورند یا افتادگی  پیدا کنند. افتادگی مثانه در زنانی که چند قلو باردار شده اند و زایمان طبیعی داشتند بسیار شایع است. زنانی که هیسترکتومی (برداشتن رحم) انجام داده اند نیز ممکن است در معرض خطر باشند. این به این دلیل است که رحم از بالای واژن شما حمایت می کند. علل دیگر عبارتند از تغییرات هورمونی در یائسگی، سرفه مزمن، یبوست یا جراحی قبلی لگن. درمان افتادگی مثانه با توجه به شدت آن متفاوت است. ممکن است. ورزش هایی برای تقویت عضلات کف لگن یا هورمون هایی برای حفظ این عضلات تجویز شود. همچنین ممکن است وسیله ای که در واژن شما قرار داده شود تا مثانه را در جای خود نگه دارد (به نام پساری) توصیه شود. اجتناب از بلند کردن یا زور زدن سنگین نیز ممکن است مفید باشد. افتادگی مثانه می تواند در توانایی یک زن برای دفع صحیح ادرار اختلال ایجاد کند.

افتادگی مثانه یا سیستوسل چیست؟

افتادگی مثانه یا سیستوسل وضعیتی است که باعث می شود مثانه خانم ها پایین بیاید و از کف لگن به داخل واژن برآمده شود. زمانی که رباط هایی که مثانه و ماهیچه ها و بافت های کف لگن را حمایت می کنند ضعیف شوند، ممکن است رخ دهد. افتادگی مثانه یک بیماری نسبتاً شایع است و می‌تواند آزاردهنده باشد، اما گزینه‌های درمانی در دسترس هستند.

علل افتادگی مثانه

شایع ترین علت افتادگی مثانه ضعیف شدن کف لگن به دلیل زایمان است. زنانی که چندین بار بارداری را پشت سر می گذارند و زایمان طبیعی دارند در معرض خطر بیشتری هستند.

سایر علل بالقوه عبارتند از:

• بلند کردن اجسام سنگین
  • سرفه های مزمن
  • یبوست مکرر
  • یائسگی
  • قبل از جراحی لگن
  • افزایش سن

علائم افتادگی مثانه

علامت اصلی افتادگی مثانه، احساس برجسته برآمدگی در واژن است. این ممکن با موارد زیر همراه باشد:

• میل مکرر به ادرار کردن
  • بی اختیاری ادرار
  • عفونت های مکرر دستگاه ادراری
  • رابطه جنسی دردناک
  • درد در ناحیه واژن، ناحیه لگن یا کمر

تشخیص افتادگی مثانه

در بیشتر موارد، متخصص زنان و زایمان می تواند با بررسی تاریخچه بالینی بیمار و انجام معاینه لگنی، افتادگی مثانه را تشخیص دهد. پس از تشخیص، آزمایش‌ها یا روش‌های دیگری ممکن است برای تعیین شدت بیماری انجام شود. این می تواند شامل اشعه ایکس، ام آر آی، سونوگرافی یا سیستوسکوپی باشد.

علائم افتادگی مثانه

احساس برآمدگی در واژن یکی از علائم شایع موارد شدید افتادگی مثانه است. علائم دیگر عبارتند از:

• ناراحتی یا درد در لگن
  • احساس سنگینی در اطراف شکم و واژن شما
  • بی اختیاری ادرار، استرس یا بی اختیاری فوری
  • عدم توانایی در تخلیه کامل مثانه هنگام ادرار
  • مقاربت دردناک
  • موارد خفیف افتادگی مثانه ممکن است اصلاً علائمی نداشته باشند. اگر علائم بالا را تجربه می کنید و مشکوک به افتادگی مثانه هستید، باید در اسرع وقت به دنبال مشاوره پزشکی باشید تا از بدتر شدن این علائم جلوگیری کنید.

آیا پرولاپس مثانه باعث بی اختیاری (از دست دادن کنترل ادرار) می شود؟

گیج کننده به نظر می رسد، اما افتادگی مثانه هم می تواند باعث بی اختیاری شود و هم از آن جلوگیری می کند. زمانی که افتادگی خفیف باشد، قسمتی از مثانه و مجرای ادرار که پایین می‌آید در واقع باعث بی اختیاری ادرار می‌شود. اما زمانی که پرولاپس شدید باشد، ممکن است در واقع مجرای ادرار را مسدود کند و از بی اختیاری ادرار جلوگیری کند. درک این موضوع بسیار مهم است زیرا اگر تصمیم به جراحی برای رفع افتادگی مثانه دارید، مگر اینکه احتمال بی اختیاری از قبل ارزیابی شود، جراحی اغلب بی اختیاری را بسیار بدتر می کند یا حتی بی اختیاری جدید را به همراه می آورد. خوشبختانه با ارزیابی مناسب قبل از عمل می توان همزمان بی اختیاری را تشخیص داد و بی اختیاری را ترمیم کرد تا جراحی موفقیت آمیز باشد.

شکل افتادگی مثانه

چه چیزی باعث افتادگی مثانه می شود؟

کف لگن و سایر بافت‌هایی که از مثانه حمایت می‌کنند می‌توانند در نتیجه استرس وارده به بدن، مانند بارداری و زایمان، کشیده و ضعیف شوند. زایمان هایی که شامل فورسپس یا اپیزیوتومی است ممکن است خطر افتادگی مثانه را به دلیل ترومای بدنی مرتبط افزایش دهد.

افتادگی مثانه همچنین می‌تواند در دوران یائسگی، زمانی که سطح استروژن که به قوی نگه داشتن کف لگن و بافت‌های پشتیبان کمک می‌کند، افت می‌کند و در نتیجه این عضلات توان و قدرت خود را از دست می‌دهند و توانایی حمایت کافی از اندام‌های لگن را از دست می‌دهند.

نحوه درمان افتادگی مثانه

چند گزینه درمانی رایج برای افتادگی مثانه وجود دارد، و بهترین راه درمان به شدت بیماری بستگی دارد.

• تمرینات کف لگن: تقویت عضلات کف لگن
  • پساری واژن: وسیله ای که برای کمک به نگه داشتن مثانه در داخل واژن قرار می گیرد. برای جلوگیری از عفونت نیاز به حذف و تمیز کردن مکرر دارد
  • فیزیوتراپی کف لگن: تمرینات کف لگن که با کمک فیزیوتراپیست انجام می شود
  • درمان جایگزینی استروژن: برای همه مناسب نیست (عوامل خطری وجود دارد)، اما به طور کلی این گزینه درمانی به بازگرداندن سطوح استروژنی که به دلیل یائسگی کاهش یافته است، کمک می کند، که می تواند علائم پرولاپس را در موارد خفیف معکوس کند.
  • جراحی: مثانه را از طریق جراحی که از طریق واژن انجام می شود در جای خود محکم می کند.
  • تمرینات کف لگن، مانند هر نوع ورزش، عضلات را برای بهبود قدرت و کنترل تقویت می کند. یک کف لگن قوی حمایت بهتری از اندام های لگن شما می کند، از بدتر شدن پرولاپس جلوگیری می کند و علائم مرتبط با افتادگی رحم را تسکین می دهد.
  • اما انجام صحیح تمرینات کف لگن دشوار است، به خصوص زمانی که این عضلات آنقدر ضعیف هستند که منجر به افتادگی می شوند.