دکتر بهاره اربابی » ناباروری » آیا سقط جنین موجب ناباروری می شود؟
سقط-جنین-و-ناباروری

آیا سقط جنین موجب ناباروری می شود؟

اگر تصمیم به سقط جنین گرفته اید، ممکن است از خود بپرسید که چه تاثیری بر شانس آینده شما برای باروری مجدد شما دارد. ممکن است شرایط شما تغییر کند، ممکن است بخواهید با یک شریک جدید خانواده تشکیل دهید یا شاید در این زمان برای بچه دار شدن آماده نیستید. دلایل شما برای سقط جنین در حال حاضر هر چه باشد، ممکن است در آینده وجود نداشته باشد. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد سقط جنین ساده و بدون عارضه می تواند باعث ناباروری یا کاهش شانس شما برای داشتن یک نوزاد سالم در هر مقطعی در آینده شود. در واقع، شما بلافاصله پس از سقط جنین بارور خواهید شد و می توانید بلافاصله باردار شوید. اما باید به یاد داشته باشید که هنگام برقراری رابطه جنسی پس از سقط جنین اقدامات احتیاطی را انجام دهید.

سقط‌های زودهنگام کمترین خطر را برای تأثیر گذاشتن بر باروری شما به همراه دارد. اگر سقط‌های مکرر انجام می‌دهید، پیشنهاداتی وجود دارد که می‌تواند احتمال سقط‌های دیررس یا زایمان زودرس نوزادتان را افزایش دهد، زیرا می‌تواند به دهانه رحم شما آسیب برساند. اگر سقط جنین انجام داده اید که در آن عوارضی وجود داشته است یا عفونتی داشته اید که درمان نشده است، شانس زیادی برای بچه دار شدن ندارید، اما این وضعیت نادر است.

بزرگترین نگرانی بعد از سقط جنین ابتلا به عفونت است. این خطر را می توان به راحتی با پیروی از اطلاعات مراقبت های بعدی که توسط متخصص زنان به شما داده می شود را به حداقل رساند.

توصیه اصلی این است که از استفاده از تامپون تا پایان خونریزی خودداری کنید (از قاعدگی بعدی می توانید دوباره استفاده از تامپون را شروع کنید)، حداقل تا دو هفته پس از سقط جنین یا تا زمانی که خونریزی قطع نشده است، رابطه جنسی نداشته باشید. ممکن است در زمان سقط جنین به شما آنتی بیوتیک داده شود تا از عفونت جلوگیری شود.

علائمی که نشانه عفونت است

• داشتن دمای بالا
  • خونریزی بیش از حد شدید در زمانی که بیش از دو حوله بهداشتی را در یک ساعت خیس کنید و بیش از دو ساعت متوالی ادامه داشته باشد.
  • لخته شدن خون منظم
  • درد و گرفتگی شدید شکم که با مسکن برطرف نمی شود
  • ترشحات غیرمعمول و بدبوی واژن
  • بیماری التهابی لگن و بارداری خارج از رحم
  • اگر عفونت دارید و درمان نشده رها می شود ممکن است باعث ایجاد مشکل بسیار جدی تری به نام بیماری التهابی لگن (PID) شود. بیماری التهابی لگن عفونت اندام های تناسلی شماست و می تواند منجر به ناباروری شود. حاملگی خارج از رحم بسیار خطرناک است و نیاز به کمک فوری پزشکی دارد. زمانی است که جنین به جای رحم در لوله فالوپ لانه گزینی می کند.

علائمی که باید مراقب حاملگی خارج رحمی باشید

• اگر علائم بارداری مانند حساسیت سینه یا تهوع صبحگاهی را تجربه می کنید
  • اگر درد شکم دارید، ممکن است فقط در یک طرف باشد و شدید باشد
  • اگر در زیر دنده ها یا شانه های خود احساس درد می کنید
  • اگر غش می کنید یا احساس سبکی سر دارید

خطرات سقط جنین

مانند تمام روش های پزشکی، خطرات و عوارض جانبی بالقوه ای در رویه های سقط جنین وجود دارد. برخی از شایع ترین خطرات و عوارض جانبی عبارتند از خونریزی شدید همراه با لخته شدن خون، تب، تهوع و استفراغ. برخی از عوارض جانبی کمتر رایج، اما همچنان مرتبط، شامل آسیب به رحم یا بیماری التهابی لگن (PID) است که هر دو می توانند منجر به ناباروری شوند. اگر هنوز مطمئن نیستید، بیایید ببینیم چگونه ممکن است این اتفاق بیفتد. اول، ما باید روش سقط جنین را درک کنیم تا متوجه شویم این عوارض جانبی چگونه می توانند رخ دهند.

سقط جنین با جراحی

دو نوع مختلف سقط جنین وجود دارد: سقط اتساع و کورتاژ (D&C) و سقط دیلاتاسیون و تخلیه (D&E). فرآیند اصلی سقط D&C به شرح زیر است: دهانه رحم زن گشاد می شود و سپس یک آسپیراتور خلاء وارد رحم زن می شود که سپس جنین را با جاروبرقی خارج می کند. در حین سقط جنین D&E، دهانه رحم زن گشاد می شود و سپس ابزارهایی در رحم او قرار می گیرد تا جنین را تکه تکه به بیرون بکشد. در هر دو روش، پس از تکمیل مراحل فوق، از کورت (ابزاری فلزی به شکل قاشق) برای خراش دادن پوشش داخلی رحم زن برای برداشتن بافت‌های باقی‌مانده استفاده می‌شود.

احتمالات ناباروری

روش های فوق می تواند به روش های مختلفی منجر به ناباروری شود. اول، گشاد کردن دهانه رحم و قرار دادن ابزار در رحم زن می تواند به باکتری ها و عفونت ها اجازه ورود به بدن زن را بدهد. این می تواند منجر به بیماری التهابی لگن (PID) شود. متأسفانه، PID می تواند منجر به ناتوانی در باردار شدن یا به پایان رساندن حاملگی شود.

همچنین، آسپیراتور خلاء یا کورت می تواند به رحم زن آسیب برساند. اگر دیواره رحم یک زن آسیب دیده باشد یا عوارض جانبی بدتری از این ابزارها مانند سوراخ شدن رحم وجود داشته باشد، این نیز می تواند بر توانایی او برای باردار شدن یا به پایان رساندن بارداری تأثیر بگذارد. در نهایت، سقط ناقص نیز می تواند منجر به مشکلات باروری شود. متأسفانه مواردی وجود داشته است که زنان در پی سقط جنین به دلیل جا ماندن تکه ای از جنین بیمار می شوند که منجر به عفونت می شود. عفونت در دستگاه تناسلی زنان نیز می تواند باعث ناباروری شود.