دکتر بهاره اربابی » بیماری های زنان » سندرم پیش از قاعدگی چیست؟
سندروم-پیش-از-قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی چیست؟

سندرم پیش از قاعدگی (PMS) که گاهی اوقات تنش پیش از قاعدگی (PMT) نامیده می شود، به مجموعه ای از علائم جسمی و روحی اشاره دارد که برخی از زنان در نیمه دوم چرخه قاعدگی خود قبل از آغاز قاعدگی تجربه می کنند. اکثر زنان برخی از این علائم را خواهند داشت، حتی اگر خفیف باشد. برخی از زنان علائم شدیدی دارند، که می تواند منجر به ناراحتی و ناراحتی برای یک یا دو هفته در هر ماه شود. علائم حدود 4 تا 10 روز قبل از پریود شروع می شود و معمولاً با شروع خونریزی متوقف می شود. علائم می تواند از یک فرد به فرد دیگر متفاوت باشد، همچنین از یک سیکل به سیکل دیگر متفاوت باشد PMS بسیار شدید اختلال پیش از قاعدگی یا PMDD نامیده می شود.

علائم سندروم پیش از قاعدگی

شایع ترین علائم PMS عبارتند از:

• تغییرات خلقی – احساس ناراحتی، اشک، تحریک پذیری، مضطرب، عصبانیت
  • هوس های غذایی
  • درد ها
  • سینه های دردناک
  • نفخ شکم و یبوست
  • سردرد (یا حتی میگرن)
  • مشکل در تمرکز
  • آکنه
  • نگهداری مایعات در بدن

PMS  پس از اتمام دوره به طور کامل ناپدید می شود

چه عاملی باعث بروز PMS می شود؟

علت دقیق سندرم پیش از قاعدگی شناخته نشده است، اما احتمالاً به تأثیر تغییرات هورمونی پس از تخمک گذاری بر بدن زن مربوط می شود. سطوح استرس، وضعیت روانی، سلامت جسمانی ضعیف، ساختار ژنتیکی، محیط فرهنگی و اجتماعی و تغییرات در مواد شیمیایی مغز به نام انتقال دهنده های عصبی (مانند سروتونین) همگی ممکن است بر ایجاد علائم PMS تأثیر بگذارند. اضافه وزن با شاخص توده بدنی بالا (BMI) و سیگار کشیدن می تواند شانس ابتلا به PMS را افزایش دهد.

برای کاهش علائم PMS چه کاری می توانم انجام دهم؟

کارهایی که می توانید برای کمک به بهبود علائم PMS انجام دهید:

بیشتر علائم PMS را می توان با تغییرات سبک زندگی مانند ورزش و رژیم غذایی کنترل کرد. تغییرات سبک زندگی که می تواند به بهبود این علائم کمک کن شامل:

• یک سبک زندگی سالم به علائم PMS کمک می کند
  • میوه، سبزیجات و غلات کامل بخورید و مصرف نمک، قهوه، الکل، شکر و سیگار را کاهش دهید.
  • به طور منظم ورزش کنید – یک فعالیت بدنی را انتخاب کنید که از آن لذت می برید، و 30 دقیقه فعالیت با شدت متوسط ​​را در اغلب اوقات به خصوص زمانی که علائم در بدترین حالت خود هستند، در نظر بگیرید.
  • به اندازه کافی بخوابید – سعی کنید سطح استرس عمومی خود را کاهش دهید. یادگیری تکنیک های آرام سازی، یوگا، مدیتیشن یا تای چی را در نظر بگیرید یا یک ماساژ منظم داشته باشید.

درمان قطعی pms چیست؟

بسیاری از زنان پس از تشخیص سندرم پیش از قاعدگی و ایجاد تغییراتی در سبک زندگی خود، نیازی به دارو ندارند. برخی از زنان داروها را مفید می دانند – آنهایی که موثر هستند عبارتند از:

• مکمل های کلسیم (600 میلی گرم کربنات کلسیم دو بار در روز)
  • Vitex agnus-castus (عصاره شاه توت)
  • داروهای ضد افسردگی (مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین یا SSRI) – اگر در دوزهای پایین قبل از شروع قاعدگی مصرف شوند، ممکن است به نوسانات خلقی PMS کمک کنند.
  • این داروها باید توسط پزشک شما تجویز شود. مصرف آنها می توانند عوارض جانبی مانند بی خوابی، حالت تهوع، خشکی دهان و سرگیجه داشته باشند.
  • پزشک شما ممکن است یک ضد پروستاگلاندین (برای درد / گرفتگی عضلات)، داروهای ضد التهاب یا یک دیورتیک اسپیرونولاکتون (برای نفخ) پیشنهاد کند.
  • درمان های تکمیلی مانند طب سوزنی، طب طبیعی، دوزهای بالای ویتامین B، روغن گل مغربی و کرم ها و قرص های پروژسترون نیز توسط برخی از زنان استفاده می شود – شواهد بسیار کمی وجود دارد که نشان دهد هر یک از این درمان ها موثر واثع شوند.
  • قرص ضد بارداری خوراکی ترکیبی (قرص) می تواند به کاهش علائم برای برخی از زنان کمک کند. اگر به پیشگیری از بارداری نیز نیاز دارید، ممکن است گزینه خوبی باشد. اگر قرص های تخمک گذاری را متوقف کنید می تواند قاعدگی را سبک تر و کمتر دردناک کند. این قرص همچنین دوز ثابتی از هورمون ها در هر روز است و برای بسیاری از زنان این امر باعث بهبود علائم PMS آنها می شود. سایر روش های پیشگیری از بارداری هورمونی مانند تزریق یا ایمپلنت ضد بارداری که تخمک گذاری را متوقف می کند نیز ممکن است برای کاهش PMS موثر باشد. اما برای اطلاعات بیشتر در مورد گزینه های درمان هورمونی با پزشک خود مشورت کنید.

نتیجه گیری

اگر علائم شما پس از شروع قاعدگی ادامه یابد، ممکن است عوامل دیگری مانند افسردگی، یائسگی یا مشکلات تیروئید نیز در این امر دخیل باشد. علائم سندرم پیش از قاعدگی اغلب زمانی که یک زن در سن سی سالگی است ممکن است تشدید پیدا کند و تا زمان یائسگی همچنان مشکل ساز باشد. اگر علائم شما بسیار شدید است یا به طور جدی بر کیفیت زندگی شما تأثیر می گذارد، باید آنها را با متخصص زنان خود در میان بگذارید.