دکتر بهاره اربابی » بارداری و زایمان » شنا در دروان بارداری
۸ دقیقه
شنا در دروان بارداری

شنا در دروان بارداری

آنچه می خوانید...

دوران بارداری یکی از فعالیت هایی که در آن محدودیت ایجاد می شود، شنا است. بسیاری از متخصصان شنا کردن را برای خانم های باردار ممنوع میکنند. در حالی که شنا کردن در دوران بارداری کاملا بی خطر است، شنای بیش از حد می تواند برای مادر و نوزاد متولد نشده در رحم خطر ایجاد کند. شنا یکی از بهترین ورزش‌ها برای انجام در دوران بارداری محسوب می‌شود، زیرا بسیاری از دردها مانند پا درد، گرفتگی‌های رایج در دوران بارداری را کاهش می‌دهد.

نحوه شنا در دوران بارداری

آیا شنا کردن در دوران بارداری بی خطر است؟

شنا به عنوان یکی از بهترین فعالیت های دوران بارداری محسوب می شود. همچنین شنا در دوران بارداری کاملاً ایمن است به شرطی که آن را در یک محیط سالم و برای مدت زمان مشخص انجام دهید. مطمئن شوید که ورزش های آبی مانند اسکی روی آب، غواصی و غواصی معمولی انجام نمی دهید.

نحوه شنا در دوران بارداری

اگر شما یک مبتدی در شنا هستید، به شدت توصیه می شود قبل از شروع این ورزش با پزشک خود مشورت کنید. در ابتدا به آرامی شروع کنید و بیش از حد به بدن خود فشار نیاورید زیرا ممکن است در نهایت بی قرار شوید و باعث خستگی شما شود که برای سلامتی شما و همچنین کودک مضر است. فقط شنای آزاد معمولی را انجام دهید، تکنیک های جدید شنا را امتحان نکنید.

فواید شنا در دوران بارداری

پزشکان انجام ورزش منظم در دوران بارداری را پیشنهاد می کنند. تمام ورزش‌های دیگر مانند پیاده‌روی، دویدن، در طول را پیشنهاد میکنند. شنا یکی از ورزش هایی است که از آن در دوران بارداری لذت خواهید برد، علاوه بر آن فوایدی برای سلامتی در دوران بارداری دارد:

1. تهوع صبحگاهی یکی از مشکلات رایج زنان باردار است. شنا می تواند حالت تهوع صبحگاهی را کاهش دهد و آب سرد تا حدودی استفراغ و حالت تهوع را تسکین می دهد.

2. در دوران بارداری، وزن بدن از حد معمول افزایش می یابد، در مفاصل و استخوان ها احساس درد می کنید. شنا یک نوع تمرین کم تاثیر است. زن باردار که توسط آب احاطه شده است به افزایش فشار وارده به بدن از وزن اضافی کمک می کند.

3. بسیاری از زنان باردار از مشکل در خوابیدن در طول شب شکایت دارند. انجام تمرینات هوازی خواب بهتری را در طول شب به شما می دهد، شنا یا گذراندن مدتی در استخر به شما کمک می کند.

4. گفته می شود که شنا ورم مچ پا و پا را در دوران بارداری تسکین می دهد. گذراندن مدتی در آب باعث می شود مایعات از بافت ها به وریدها برگردد. همچنین شنا به جریان مداوم خون در سراسر بدن کمک می کند.

5. پیش بینی نوسانات خلقی در دوران بارداری دشوار است. گاهی اوقات شما بسیار مضطرب، یا افسرده یا تحریک پذیر هستید. گذراندن مدتی در استخر می تواند خلق و خوی شما را آرام کند و بدون هیچ تنشی شادابی شما را حفظ کند.

در دوران بارداری در شنا چه بپوشیم؟

لباس عمومی برای شنا معمولا تنگ خواهد بود. اما، اگر باردار هستید، نمی توان همان لباس را بپوشید. همانطور که با رشد جنین شکم شما روز بروز بزرگتر میشود، لباسی که انتخاب می کنید باید برای شما و کودکی که در شکم شما حضور دارد راحت باشد. بسیاری از فروشگاه ها برای زنان باردار نیز مایو بارداری را به شما پیشنهاد می کنند. لباس شنای دو تکه برای شما در دوران بارداری کاملا مناسب خواهد بود.

بیشتر بدانید: بوی بد ادرار در بارداری

تمرینات شنا برای زنان باردار

تمرینات شنا برای زنان باردار

شنا در ابتدا ممکن است ترسناک باشد، اما هنگامی که در آن مهارت پیدا کردید یا به آن عادت کردید، قطعا از آن لذت خواهید برد و در کل روز احساس آرامش خواهید کرد. اینها مواردی است که برای یک زن باردار مهم است. برخی از تمرینات اساسی هستند

  • برای مبتدی ها:

اگر شنا بلدید و یک بار در آن را انجام دهید، باید هنگام بارداری بسیار محتاط باشید. بیشتر استخرها دارای کلاس های هوازی ویژه برای مبتدیان و از همه مهمتر برای خانم های باردار هستند. مربی خود را با دقت دنبال کنید و مطمئن شوید که بیش از 30 دقیقه به مدت 3 تا 4 روز در هفته شنا نکنید. فراموش نکنید که سرعتی آهسته تا متوسط داشته باشید. برخی از شنا هایی که می توانید تمرین کنید عبارتند از:

شنا کرال: شنای آزاد بهترین و ایمن‌ترین شنا در دوران بارداری است.

کرال پشت دوتایی: شنای کرال پشت می تواند به شما در کاهش کمردرد کمک کند.

شنا قورباغه: یک تخته شناور را بگیرید و دستان خود را روی آن قرار دهید و با لگد زدن به پاها درست مانند قورباغه، بدن خود را به جلو هل دهید.

سرعت و آهسته: یک دور با سرعت شنا کنید و سپس با سرعت ریکاوری به آرامی به عقب شنا کنید که می تواند به شما در نفس گیری کمک کند.

نکاتی برای خانم های باردار در هنگام شنا

انجام هر یک از تمرینات به زایمان سالم کمک می کند. اگر تصمیم به انجام شنا در دوران بارداری دارید، در اینجا نکاتی وجود دارد که باید رعایت کنید:

در طول سه ماهه اول حداقل 30 دقیقه، سه روز در هفته شنا کنید تا از حالت تهوع صبحگاهی، حالت تهوع و استفراغ خلاص شوید. سه ماهه دوم شما بر تهوع صبحگاهی غلبه خواهید کرد. در این مرحله وسوسه می شوید که ورزش بیشتری انجام دهید، اما از شنا کردن زیاد و همچنین مدت زمانی را که در استخر می گذرانید را محدود کنید. زیاده روی نکنید، زیرا ممکن است شما را خسته کند.

در سه ماهه پایانی، حتی با وجود برآمدگی بزرگ شکم، می توانید برای تقویت روحیه خود به شنا بروید. اما، زمان نسبتاً کمتری را نسبت به سه ماهه قبلی در استخر بگذرانید.

بیشتر بدانید: ناباروری ثانویه

اقدامات احتیاطی برای زنان باردار در هنگام شنا

انجام هر یک از تمرینات به زایمان سالم کمک می کند. اگر تصمیم به انجام شنا در دوران بارداری دارید، در اینجا نکاتی وجود دارد که باید رعایت کنید:

  • همه استخرهای موجود معمولاً لغزنده هستند. مراقب قدم خود باشید تا زمین نخورید و به خود آسیب نزنید.
  • لباس شنا راحت پیدا کنید. لباس‌های تنگ می‌توانند همراه با فشار آب بر روی برآمدگی فشار وارد کنند. این ممکن است به کودک شما در داخل آسیب برساند.
  • می گویند 30 دقیقه شنا معادل 2 ساعت پیاده روی است. ممکن است هنگام شنا دچار کم آبی شوید. بنابراین مقدار زیادی آب بنوشید و هیدراته بمانید.
  • اطمینان حاصل کنید که همیشه یک نفر در اطراف شما در هنگام شنا وجود دارد.

چه زمانی شنا را در دوران بارداری متوقف کنیم؟

اگرچه شنا برای سلامتی مفید است، اما هر چیزی محدودیت هایی دارد. زیاده روی در شنا می تواند باعث خستگی، تنگی نفس در زن باردار شود. اگر هر گونه درد غیرعادی در مفاصل، مچ پا یا احساس خستگی و تنگی نفس احساس کردید، یا اگر خونریزی واژینال دارید، فوراً شنا را متوقف کرده و با بهترین متخصص زنان و زایمان تماس بگیرید.

نتیجه گیری

در نهایت، می توان گفت که شنا کردن در طول دوران بارداری کاملاً ایمن و سالم است. شنا نه تنها مقداری از دردهای مفاصل بارداری را تسکین می دهد، بلکه خوابی سالم، بهبود تناسب اندام و ذهنی آرام را در دوران بارداری به شما ارائه می دهد. اگر می خواهید در دوران بارداری شنا کنید، نکات ذکر شده در بالا را رعایت کنید و اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید. قبل از برنامه ریزی برای شنا در دوران بارداری حتما با پزشک خود مشورت کنید.

سوالات متداول

آیا زنان باردار می توانند در آب کلر شنا کنند؟

برخی مطالعات نشان می دهد که شنا در آب کلر هیچ تاثیری بر سلامت مادر و نوزاد ندارد. اگر در استخری شنا می کنید که حاوی کلر است، مطمئن شوید که به طور تصادفی آب مصرف نکنید و بعد از شنا حمام کنید.

آیا شنا در رودخانه یا ساحل در دوران بارداری بی خطر است؟

شنا در رودخانه یا ساحل به دلیل جریان بی رویه آب نا امن تلقی می شود. جوی ها ممکن است دارای سنگ یا سنگریزه هایی باشند که ممکن است به بدن شما آسیب برساند یا ضربه ممکن است منجر به عوارض جدی برای سلامتی شود.

آیا شنا برای بارداری مضر است؟

شنا برای بارداری اصلا بد نیست. همانطور که در این مقاله ذکر شد کاملاً بی خطر است و فواید سلامتی بی شماری دارد.

آیا می توانم شنا را در دوران بارداری یاد بگیرم؟

بله، شما می توانید در دوران بارداری شنا یاد بگیرید. یادگیری شنای آماتور بیش از هفت روز طول نمی کشد. شنا در دوران بارداری برای سلامتی زن باردار و کودک درون آن کاملاً مفید است.

دکتر بهاره اربابی

دکتر بهاره اربابی

دکتر بهاره اربابی، جراح و متخصص زنان و زایمان فارغ التحصیل رشته تخصصی زنان در سال 1391 از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می باشند. از سال ۱۳۹۴ عضو هیات علمی درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از سال ۱۳۹۱ در استان اصفهان مشغول به فعالیت در مطب شخصی و بیمارستان‌های مختلف رتبه برتر بورد تخصصی کشوری در سال ۱۳۹۱ و‌ به عنایت به این موضوع عضو هیات علمی درمانی بیمارستان آموزشی شهید بهشتی می باشند. دارای مدارک وگواهی نامه های گوناگون شرکت در سمینارها و کارگاههای زیبایی و زنان و مامایی کشوری هستند. جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی فارغ التحصیل رشته تخصصی زنان در سال 1391 از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عشق به حیات ‌و تولد به عنوان زیباترین اتفاق در زندگی هر زوج جوان انگیزه من برای انتخاب این رشته جذاب و البته سخت و پر استرس از سال ۱۳۹۴ عضو هیات علمی درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از سال ۱۳۹۱ در استان اصفهان مشغول به فعالیت در مطب شخصی و بیمارستان‌های مختلف هستم. – رتبه برتر بورد تخصصی کشوری در سال ۱۳۹۱ و‌ به عنایت به این موضوع عضو هیات علمی درمانی بیمارستان آموزشی شهید بهشتی – دارای مدارک وگواهی نامه های گوناگون شرکت در سمینارها و کارگاههای زیبایی و زنان و مامایی کشوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *