دکتر بهاره اربابی » بیماری های زنان » وقتی کیست تخمدان پاره می شود، چه می شود؟
پاره-شدن-کیست-تخمدان

وقتی کیست تخمدان پاره می شود، چه می شود؟

دو تخمدان شما در دو طرف شکم شما قرار دارند. تخمک‌های شما در تخمدان‌ها رشد می‌کنند و هر ماه یک تخمک از تخمدان‌ها، از طریق لوله‌های فالوپ و وارد رحم می‌شود. این فرآیند به عنوان تخمک گذاری شناخته می شود.

در طول تخمک گذاری یا در سایر نقاط چرخه ماهانه، کیست تخمدان می تواند ایجاد شود. کیسه های کوچک مایع روی تخمدان های شما تشکیل می شود. کیست های تخمدان در واقع بخش طبیعی چرخه شما هستند و معمولاً خود به خود از بین می روند.

برخی از انواع کیست های تخمدان می توانند خطراتی برای سلامتی داشته باشند. اینها عبارتند از کیست درموئید، سیستادنوما و آندومتریوم. و اگر کیست تخمدان پاره شود یا باز شود، ممکن است برای جلوگیری از عوارضی مانند آسیب دائمی اندام به مراقبت های پزشکی نیاز داشته باشید.

پارگی کیست تخمدان چیست؟

هر کیست تخمدانی ممکن است پاره شود، مثلاً اگر در لایه سطحی کیست شکافی وجود داشته باشد. این معمولا در کیست های عملکردی اتفاق می افتد، بیشتر در نیمه دوم چرخه قاعدگی (یعنی پس از تخمک گذاری). با این حال، پارگی می تواند در انواع دیگر کیست نیز رخ دهد.

علائم و نشانه های پارگی کیست تخمدان

کیست تخمدان بزرگ می تواند باعث ناراحتی شود، از جمله درد لگن، نفخ، و احساس سنگینی یا پری در شکم.

اگر کیست تخمدان پاره شده است، اولین نشانه شما احتمالا درد ناگهانی و شدید در مرکز شکم شماست. درد شما ممکن است همراه با تب باشد و ممکن است استفراغ، سبکی سر، ضعف، تنفس سریع، یا احساس سردی یا سردی در پوست خود را تجربه کنید.

با این حال، شروع تدریجی درد مبهم در یک سمت پایین شکم نیز ممکن است وجود داشته باشد. درد ممکن است منجر به حالت تهوع، استفراغ شود و می تواند گسترش یابد و به شکم درد عمومی تر تبدیل شود. به طور کلی با مسکن های ساده مانند پاراستامول از بین نمی رود. معمولاً در نیمه دوم چرخه اتفاق می افتد. اینها همه نشانه های شوک هستند که به این معنی است که شما به مراقبت های پزشکی نیاز دارید.

برخی از کیست ها مانند کیست های درموئید، در صورت پارگی می توانند فرد را بسیار بیمار کنند. درد شدید ناگهانی شکم ممکن است نشانه ای از پیچ خوردگی کیست تخمدان باشد که یک اورژانس بسیار جدی است که اغلب برای نجات تخمدان نیاز به جراحی فوری دارد. همچنین می‌تواند نشانه‌ای از شرایط دیگر باشد، از بارداری خارج از رحم (بارداری خارج از رحم که می‌تواند باعث خونریزی تهدیدکننده زندگی شود) تا آپاندیسیت حاد.

وقتی یک کیست می ترکد چه اتفاقی می افتد؟

اگر کیست عملکردی یا کیست ساده باشد، عمدتاً خود محدود شونده است و خودبخود برطرف می شود. با این حال، ممکن است روزها طول بکشد تا درد برطرف شود. بسیاری از این کیست ها باعث خونریزی در داخل شکم می شوند (که قابل مشاهده نیست). کیست های دیگر مانند پارگی کیست درموئید باعث پریتونیت (التهاب و تحریک پوشش کل شکم) می شود که نیاز به مراقبت فوری پزشکی (و اغلب ITU) دارد. به ندرت یک کیست حاوی سلول سرطانی در صورت پاره شدن می تواند گسترش یابد.

تشخیص پارگی کیست تخمدان

شروع ناگهانی درد شدید زیر شکم، به خصوص اگر در یک طرف باشد، باید در اسرع وقت توسط متخصص زنان بررسی شود. در حالت ایده آل، یک سونوگرافی داخلی (ترانس واژینال) برای تشخیص باید انجام شود. شروع تدریجی درد تحتانی شکم، تداوم یا عدم تسکین آن با مسکن های ساده نیز باید بررسی شود. تخمدان ها اندام های کوچکی هستند که در عمق شکم تحتانی قرار دارند که توسط روده ها (روده) احاطه شده اند. یک کیست از جمله کیست هایی که سرطانی هستند می توانند در طول سال ها به آرامی رشد کنند بدون اینکه علائم قابل توجهی ایجاد کنند. هیچ آزمایش غربالگری ایده آلی برای تشخیص چنین کیست ها یا سرطانی وجود ندارد.

گاهی اوقات اسکن سونوگرافی سالانه و آزمایش خون به خصوص در مواردی که سابقه خانوادگی قوی وجود دارد برای شناسایی چنین کیست هایی توصیه می شود.

چه زمانی باید به دنبال مراقبت های پزشکی بود

علائم پارگی کیست تخمدان مانند علائم شوک و درد ناگهانی و شدید شکم یا لگن به این معنی است که زمان آن فرا رسیده است که به پزشک مراجعه کنید.

متخصص زنان با استفاده از معاینه فیزیکی، از جمله معاینه لگن، و آزمایش در صورت نیاز برای تایید، کیست تخمدان پاره شده را تشخیص می‌دهند. ممکن است از فناوری اولتراسوند برای بررسی کیست شما استفاده کنند و از آزمایش خون و ادرار برای بررسی علائم سرطان، بارداری و سایر عوارض احتمالی استفاده شود.

درمان پارگی کیست تخمدان می تواند شامل بستری شدن در بیمارستان باشد. شما ممکن است به مدیریت داروهای ضد درد، مایعات داخل وریدی (IV) برای حمایت از سیستم خود یا خون برای دوباره پر کردن بدن خود پس از خونریزی داخلی شدید نیاز داشته باشید. همچنین ممکن است برای کیست تخمدان پاره شده نیاز به جراحی داشته باشید که ممکن است شامل برداشتن کل تخمدان یا فقط کیست باشد.

برای تشخیص و درمان که می توانید با مشاهده علائم پارگی کیست تخمدان اعتماد کنید، بلافاصله پس از مشاهده علائم با دکتر بهاره اربابی تماس بگیرید تا برای انجام مشاوره نوبت بگیرید.